Vijf quotes van Colette Cloosterman-van Eerd over Jumbo’s transitie

“We willen een omnichannel foodspeler zijn”, stelde Jumbo-cco Colette Cloosterman-van Eerd vorige week tijdens de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. Bekende voorbeelden van initiatieven die Jumbo in het leven riep voor de weg hiernaar toe zijn de Foodmarkten, de samenwerking met Thuisbezorgd.nl en de app Jumbo Foodcoach. Vijf quotes van Jumbo's cco over de transitie naar omnichanneller.

“We willen een omnichannel foodspeler zijn”, stelde Jumbo-cco Colette Cloosterman-van Eerd vorige week tijdens de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. Bekende voorbeelden van initiatieven die Jumbo in het leven riep om dit te bereiken zijn de Foodmarkten, Jumbo Food College, de samenwerking met Thuisbezorgd.nl en de app Jumbo Foodcoach. Vijf quotes van Jumbo's cco over de transitie naar omnichanneller.

“We waren niet langer alleen maar het gele gevaarte met lage prijzen, maar een supermarkt met veel aandacht voor producten.”
Volgens Cloosterman kregen supermarkten in de buurt het wel eens benauwd als ze hoorden dat de palen van een Jumbo-Foodmarkt in de grond werden geslagen. Zo'n Foodmarkt zou namelijk voor nogal wat concurrentie zorgen. Maar niets is minder waar. De omliggende winkels hebben juist profijt van de komst van zo’n Foodmarkt, stelt de cco. Jumbo startte het foodconcept zo’n zeven jaar geleden en heeft inmiddels zeven vestigingen, waarvan de vestiging in de Mall of The Netherlands in Leidschendam het nieuwste pareltje is. Volgens Cloosterman krijg je in de Foodmarkten te maken met een ‘echte foodexperience’ en 'laten deze veel beter zien wie Jumbo is'.

“Als je dan toch je boodschappen bestelt, waarom dan niet meteen met een verse, warme pizza erbij?”
Een uitspraak van Cloosterman over het bezorgen van maaltijden vanuit fysieke winkels. De supermarktketen startte vorig jaar in samenwerking met Thuisbezorgd.nl een pilot in Groningen, waarbij consumenten maaltijden thuisbezorgd krijgen van de plaatselijke Jumbo-Foodmarkt. Vanaf deze maand is het ook in Utrecht en Amsterdam mogelijk maaltijden en andere verse producten van de supermarktketen te bestellen. Deze worden bereid door koks van twee Jumbo City’s en thuis of op het werk bezorgd. Ook Eindhoven wordt dit jaar aan het rijtje 'maaltijdbezorging door Jumbo' toegevoegd en Cloosterman sluit de toevoeging van meer steden niet uit. “We zouden graag maaltijdbezorging vanuit veel meer winkels doen.”

“We hadden 25 jaar geleden al het idee om boodschappen thuis te bezorgen.”
Hoewel Jumbo niet per se voorloper is als het gaat om het bestellen en bezorgen van online boodschappen, was het een kwart eeuw geleden al wel bij de supermarktketen opgekomen dat dit in de toekomst wel eens een belangrijk kanaal kon worden. Zo maakte de keten het toentertijd mogelijk om via een minitel (een beeldscherm met toetsenbord van Rabobank, waarop particulieren via het viditel-systeem konden communiceren met bedrijven, red.) boodschappen te bestellen en deed Jumbo onder meer een poging om deze service via Teletekst mogelijk te maken. Maar tevergeefs. Uit beide concepten werd de stekker getrokken, omdat ze 'niet goed werkten'. “We bedacht toen: laten we er eerst voor zorgen dat we een formule zijn waar je graag iets wilt kopen. Daarna zetten we pas de stap naar online.”

“Het omzetaandeel van online ligt op vier procent.”
En die inzet op het onlinekanaal kwam in 2014. Klanten konden online bestelde boodschappen in eerste instantie in de winkel ophalen, later ging de supermarktketen ze ook thuisbezorgen. Ton van Veen, financieel topman van Jumbo, deed al eerder een duidelijke uitspraak over het onlinekanaal van de keten: die blijkt namelijk verlieslatend te zijn. Vier procent van Jumbo's omzet wordt behaald met online, bevestigt Cloosterman tijdens haar presentatie op het podium in de Jaarbeurs. Jumbo sluit niet uit dat de kosten voor het thuisbezorgen van online boodschappen op termijn hoger worden. Maar makkelijk is dat niet, aangezien de supermarktketen in ‘een zeer concurrerende markt’ zit. 

“Online kan dan wel een moeilijk verdienmodel hebben, alles bij elkaar opgeteld is het enorm belangrijk.”
Hoewel online Jumbo momenteel dus nog geen zwarte cijfers bezorgt, is het wel een belangrijk kanaal voor de supermarktketen. "Het is wel een ding geworden. Het is inmiddels echt groot." Bovendien is de klant die zijn voorraadkast zowel online als offline aanvult ‘gewoon een betere klant’, meent de cco. De keten wakkert met online namelijk een groep loyalere klanten aan, die meer euro's in de winkels uitgeeft. “Ik zie ze dan ook liever niet los, maar liever bij elkaar.” In de toekomst wil Jumbo de verschillende kanalen naar elkaar toetrekken. "We willen online en offline dichter bij elkaar krijgen en beter ontwikkelen."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Meest gelezen