Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Tony's Chocolonely en Dirk Bron.
Tony's Chocolonely
Tony's Chocolonely wist afgelopen week twee nieuwe investeerders aan te trekken die een minderheidsbelang wilden nemen in de chocoladerepenfabrikant. Het Belgische Verlinvest en Britse JamJar stoppen gezamenlijk 36 miljoen euro in het fairtrade chocomerk, volgens De Tijd. Een goede zet, want het bedrijf sloot 2019 af met 'een piepklein plusje' en voldeed niet meer aan de voorwaarden van de kredietverlening van de Rabobank. Hoog tijd dat er wat geld bij kwam dus, vooral gezien de ambitieuze plannen van Tony's: het merk moet wereldwijd uitgerold worden en er moet een fabriek ontwikkeld worden in Zaandam. De fabriek, het zogeheten Tony's Chocolonely Chocolate Circus, moet jaarlijks een half miljoen bezoekers trekken en consumenten het besef bijbrengen dat het ongelijk verdeeld is in de chocolade-industrie.
Dirk Bron
Dirk Bron. Hadden we...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Tony's Chocolonely en Dirk Bron.
Tony's Chocolonely
Tony's Chocolonely wist afgelopen week twee nieuwe investeerders aan te trekken die een minderheidsbelang wilden nemen in de chocoladerepenfabrikant. Het Belgische Verlinvest en Britse JamJar stoppen gezamenlijk 36 miljoen euro in het fairtrade chocomerk, volgens De Tijd. Een goede zet, want het bedrijf sloot 2019 af met 'een piepklein plusje' en voldeed niet meer aan de voorwaarden van de kredietverlening van de Rabobank. Hoog tijd dat er wat geld bij kwam dus, vooral gezien de ambitieuze plannen van Tony's: het merk moet wereldwijd uitgerold worden en er moet een fabriek ontwikkeld worden in Zaandam. De fabriek, het zogeheten Tony's Chocolonely Chocolate Circus, moet jaarlijks een half miljoen bezoekers trekken en consumenten het besef bijbrengen dat het ongelijk verdeeld is in de chocolade-industrie.
Dirk Bron
Dirk Bron. Hadden we tot voor kort nog niet of nauwelijks van de man gehoord, de afgelopen week kon je niet om de nieuwe eigenaar van de 123 Belgische Blokker-winkels heen. De beste man, oprichter van Aktiesport en eigenaar van Dutch Retail Group, wordt verdacht van fraude, het niet afdragen van omzetbelasting, oplichting en witwassen. Ondertussen dwingt hij bij de verhuurders van de Belgische Blokker-panden zes maanden gratis huur af. "Je werkt mee of je werkt niet mee. Zo niet, zie je vanzelf wel wat er gebeurt", zei Bron in een gesprek met het FD. Je zou je winkels maar in het volste vertrouwen aan zo iemand verkopen. Michiel Witteveen, directeur van Blokker en de oude eigenaar van de panden, zegt tegen dezelfde krant dat hij dit 'godsonmogelijk had kunnen weten'. De Belgische vakbonden maken zich zorgen over de situatie en gaan in gesprek met de directie van Blokker België. "Als je de berichten leest, dan is het geen onbesproken persoon. We willen van de directie weten hoe de verkoop tot stand is gekomen en wat de bedoelingen van de nieuwe eigenaar zijn", vertelt Marc Jacobs van vakbond ACV Puls aan RetailNews. Bron heeft het plan om alle overgenomen vestigingen om te dopen tot Mega World-winkels, een discountformule.