Het is zover: Amazon.nl is volwaardige webshop

Het is zover: Amazon.nl is volwaardige webshop

Zes jaar na de introductie in Nederland is Amazon.nl een volwaardige webshop geworden. Na jaren van geruchten bevestigde de webgigant in januari dat het er dit jaar dan eindelijk van komt en dinsdag was het zover.

Nederlandse consumenten kunnen op de site ruim honderd miljoen producten bestellen, verdeeld over meer dan dertig categorieën. Het motto van Amazon is 'groot aanbod, lage prijzen'. Concurrent bol.com heeft 22 miljoen producten. Amazon Prime, met onder meer snelle bezorging en streaming, wordt voor 2,99 euro per maand aangeboden.

Op de site zijn onder meer de Nederlandse merken Philips, Rituals, Friesland Campina, Hunkemöller en Scotch & Soda actief en internationale merken als Samsung, Bose, Mattel, Hasbro, Lego en Bosch. Vanaf twintig euro wordt er gratis thuisbezorgd. 

Tot dinsdag konden klanten op Amazon.nl alleen maar terecht voor e-books. Voor andere producten werden ze doorverwezen naar de Duitse website. De site werd wel stap voor stap aantrekkelijker gemaakt voor Nederlanders. Zo kwamen de site en de app in het Nederlands beschikbaar, kon er met iDEAL worden betaald en werd Prime toegevoegd.

"Vandaag is slechts het begin van Amazon.nl", zegt countrymanager Roeland Donker. "We gaan altijd voor de lange termijn bij Amazon en streven naar de beste klantervaring in Nederland." Duizenden Nederlandse verkopers hebben zich dinsdag aangesloten. "Het midden- en kleinbedrijf dat via Amazon verkoopt, creëerde naar schatting al 1,6 miljoen banen wereldwijd en we hopen dat het Nederlandse bedrijven net zo goed zal vergaan."

Reacties 13


John Eves 10 mrt, 10:00

Het stikt van de chinese verkopers die alles maar kunnen verkopen zonder dat producten goedgekeurd zijn, geen invoerrechten en belasting betalen.
Dat dit allemaal zomaar kan via Amazon, terwijl Nederlandse webshops aan alle eisen moeten voldoen.
Dat er door de Nederlandse overheid niet wordt opgetreden tegen deze overtredingen van de wet en oneerlijke concurrentie.


Voornaam Achternaam 10 mrt, 10:11

Een volwaardige webshop? Een volwaardige marktplaats! Daar zit toch nog wel wat verschil in...


John Eves 10 mrt, 10:24

Slechts enkele voorbeelden:
Kunstwimpers Eur. 0,68 Gratis bezorgd vanuit China.
Portemonnee Eur. 0,45 Gratis bezorgd vanuit China.
Nekkussen Eur. 1,46 Gratis bezorgd vanuit China.
Baby rammelaar Eur. Eur. 1,15 Gratis bezorgd vanuit China, het zal je kind maar zijn....
Hier kan geen enkele Nederlandse retailer tegenaan.
Dit heeft niets meer met eerlijke concurrentie te maken maar met het kapot maken van de Nederlandse markt, bah....


Herman van Wissen 10 mrt, 10:26

Wat een vreselijk nieuws. Nog een paar jaar en de mensheid is een verlengstuk geworden van een paar grote multinationals zoals Amazon, Google, Facebook etc.


Neder Lander 10 mrt, 13:21

John Eves, Nederlandse retailers kopen iets voor 1 euro en verkopen het voor 10,99 euro. Van mij mogen ze best winst maken maar niet op deze manier.
Ik koop liever uit China en wacht iets langer dan dat ik uit een Nederlandse winkel.


Reiner Zemisch 10 mrt, 13:38

Ik heb sinds een jaar amazon prime van Duitsland en da blijf ik ook reden gehandicapt en dus afhankelijk van online bestelling doen uit Duitsland.Ik ben in Leipzig geboren in DDR tijd en doen met 21 naar Nederland verhuist.Duitse levensmiddelen die ik van kind ken is mijn reden.Bol en Coolbue ook mijn favoriete webshop


John Eves 10 mrt, 13:45

Zulke marges worden helemaal niet gemaakt, was het maar zo. De bruto marges liggen gemiddeld zo rond de 35% en daar moet alles nog van betaald worden. huisvesting, personeel, vergunningen en een hoop belasting.
Van die belastingen worden alle voorzieningen in Nederland zoals ziekenhuizen, wegen, uitkeringen, etc betaald.
Dat zijn toch ook dingen die wij allemaal belangrijk vinden of niet soms.
De aanbieders uit China betalen nop belasting hier.


Neder Lander 10 mrt, 16:24

Nee hoor, ik hoef geen 35% extra te betalen. Ik betaal genoeg belasting met mijn salais en mijn tankbeurten en wat ik in de supermarkten koop.


ikke weet het 10 mrt, 17:46

Buiten alle chineese troep die er binnen komt, veilig of niet, is het grootste probleem voor de winkeliers de Leveranciers, die maar aan jan en alleman leveren voor alles prijzen.
Hoe is het mogelijk dat een winkelier voor een Monopoly spel bij zijn leverancier meer inkoop excl btw betaald dan het op dit moment verkoop kost bij Amazon.
Moet ik zo doorgaan, ik heb vandaag verschillende artikelen bekeken, maar schrok toch wel van verschillende prijzen, die ver onder onze inkoop liggen.
Er zijn echter ook vele artikelen die veel te duur zijn.

Wanneer de leveranciers hier niets aan doen, dan zullen er straks weinig winkels meer over zijn, en zal een partij als Amazon, zowel de inkoopprijs bij de leveranciers gaan bepalen, ( want zij zijn dan zo ongeveer nog de enige die over zijn ), maar ook bij de consument, want die is dan haast wel verplicht om hier te gaan kopen.

Kijk maar eens naar de prijzen van een Action, zij hebben eerst bedrijven als V&d en Blokker weggedrukt, en nu worden zij langzaam aan ook weer duurder.
Nu gooien ze het op het coronavirus, maar dit is voor dit moment natuurlijk flauwekul, want de voorraden die ze nu verkopen waren allang besteld en binnen.
Ze hebben de consument in een paar jaar aangepraat dat alles goedkoop is, maar dit is nu snel aan het veranderen, maar de consument gelooft er heilig in.


Bol Duur 10 mrt, 18:27

Eindelijk wordt dat arrogante en vreselijk dure bol.com aangepakt!


c.t. de koning 10 mrt, 19:08

Jammer van een merk als Rituals, dat een heel goed distributie beleid heeft
en wel Via Amazon gaat leveren
Einde van een Heel goed merk of komt de consument er achter
dat het maar gebakken lucht is
voor een heel duur prijsje in een mooie verpakking


Marcel Schwegler 10 mrt, 22:17

Waarom wordt hier onder een schuilnaam gereageerd??


Gerard van Gummigalgen 11 mrt, 12:54

Goede opmerking Marcel Schwegler!
Ik vind het ook maar vreemd om onder een schuilnaam te reageren

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!