Zes jaar na de introductie in Nederland is Amazon.nl een volwaardige webshop geworden. Na jaren van geruchten bevestigde de webgigant in januari dat het er dit jaar dan eindelijk van komt en dinsdag was het zover.

Nederlandse consumenten kunnen op de site ruim honderd miljoen producten bestellen, verdeeld over meer dan dertig categorieën. Het motto van Amazon is 'groot aanbod, lage prijzen'. Concurrent bol.com heeft 22 miljoen producten. Amazon Prime, met onder meer snelle bezorging en streaming, wordt voor 2,99 euro per maand aangeboden.

Op de site zijn onder meer de Nederlandse merken Philips, Rituals, Friesland Campina, Hunkemöller en Scotch & Soda actief en internationale merken als Samsung, Bose, Mattel, Hasbro, Lego en Bosch. Vanaf twintig euro wordt er gratis thuisbezorgd. 

Tot dinsdag konden klanten op Amazon.nl alleen maar terecht voor e-books. Voor andere producten werden ze doorverwezen naar de Duitse website. De site werd wel stap voor stap aantrekkelijker gemaakt voor Nederlanders. Zo kwamen de site en de app in het Nederlands beschikbaar, kon er met iDEAL worden betaald en werd Prime toegevoegd.

"Vandaag is slechts het begin van Amazon.nl", zegt countrymanager Roeland Donker. "We gaan altijd voor de lange termijn bij Amazon en streven naar de beste klantervaring in Nederland." Duizenden Nederlandse verkopers hebben zich dinsdag aangesloten. "Het midden- en kleinbedrijf dat via Amazon verkoopt, creëerde naar schatting al 1,6 miljoen banen wereldwijd en we hopen dat het Nederlandse bedrijven net zo goed zal vergaan."