Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: de komst van Amazon naar Nederland en de controversiële boeken van concurrent bol.com.
Winnaar: Amazon
Makkelijk is het niet, een winnaar aanwijzen na een week waarin ook de retailwereld in de greep was van het coronavirus. Je zou haast vergeten dat retailreus Amazon tussen alle commotie door zijn Nederlandse website transformeerde in een volwaardige webshop. Ruim honderd miljoen producten, verdeeld over meer dan dertig categorieën, zijn vanaf dinsdag beschikbaar op Amazon.nl. Er zijn weliswaar wat opstartproblemen (wie zoekt naar horlogemerk Fossil kan terechtkomen op een pagina met fossielen, en andersom – en de vertaling laat nog te wensen over) maar de introductie van de retailreus in ons kikkerlandje is een feit. Onbedoeld heeft Amazon het qua timing ook nog eens getroffen: door het...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: de komst van Amazon naar Nederland en de controversiële boeken van concurrent bol.com.
Winnaar: Amazon
Makkelijk is het niet, een winnaar aanwijzen na een week waarin ook de retailwereld in de greep was van het coronavirus. Je zou haast vergeten dat retailreus Amazon tussen alle commotie door zijn Nederlandse website transformeerde in een volwaardige webshop. Ruim honderd miljoen producten, verdeeld over meer dan dertig categorieën, zijn vanaf dinsdag beschikbaar op Amazon.nl. Er zijn weliswaar wat opstartproblemen (wie zoekt naar horlogemerk Fossil kan terechtkomen op een pagina met fossielen, en andersom – en de vertaling laat nog te wensen over) maar de introductie van de retailreus in ons kikkerlandje is een feit. Onbedoeld heeft Amazon het qua timing ook nog eens getroffen: door het virus blijft de consument vaker binnen en zal hij of zij dus (nog) sneller online aan het winkelen slaan. "Vandaag is slechts het begin van Amazon.nl", zei countrymanager Roeland Donker. "We gaan altijd voor de lange termijn bij Amazon en streven naar de beste klantervaring in Nederland."
Verliezer: Bol.com
Waar Amazon vorige maand al stopte met de verkoop van 'kindernaziboeken', zag concurrent bol.com zich deze week pas genoodzaakt om de honderden controversiële boeken uit het assortiment te halen. Daarvoor moest eerst het Poolse Auschwitzmuseum de aanval openen op de Nederlandse webreus, die onder meer werken van nazi-leider en oorlogsmisdadiger Julius Streicher in zijn digitale schappen had liggen. Federatief Joods Nederland (FJN) deed zelfs aangifte en vroeg minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) zich te mengen in de kwestie. In eerste instantie zei bol.com 'de verantwoordelijkheid te voelen om niet de fout te maken om te censureren' en te bepalen wat wel en niet gelezen mag worden. Tot voor kort: na massale ophef besloot het bedrijf de boeken alsnog (tijdelijk) uit het assortiment te schrappen. De webwinkel heeft naar eigen zeggen geen inhoudelijke kennis en expertise over deze gevoelige onderwerpen in huis en klopt met hangende pootjes aan bij instanties voor 'hulp bij het beoordelen van boeken'.