Helpdesk staat hoog in top van ergernissen
Gepubliceerd op 2 november 2004 om 00:00
Helpdesks scoren hoog in de top-10 van ergernissen. In een overzicht van Trendbox en Reader`s Digest staan ergernissen over klantenservicenummers op nummer 8 en ook in een steekproef van het Algemeen Dagblad scoorden klantenservices en helpdesks beroerd. De gemiddelde wachttijd is inmiddels gestegen tot 3 minuten en 23 seconden, al varieert het beeld van 2 seconden tot meer dan 1 uur. De kosten kunnen ook flink oplopen. Zo betaalt de beller bij de helpdesk van Canal Digitaal zonder servicepakket al 80 eurocent per minuut en is de klant bij Tele2Internet 60 cent kwijt. Dan komt er nog bij dat klanten vaak niet naar tevredenheid geholpen worden. Daar is wel wat aan te doen. Elsevier geeft drie tips: `Hoe overleef ik de helpdesk`. Als eerste is bellen op een rustige tijd raadzaam. In Nederland is dat vaak in de middag, op woensdag, donderdag en vrijdag. Ook dient de beller klaar te zijn voor vragen van de medewerkers. Dus het serienummer gereed hebben, evenals precies genoteerd hebben wat er is misgegaan, inclusief de foutmeldingen die de computer bij problemen heeft gegeven. Een e-mail sturen met de vraag is ook mogelijk, dat scheelt in de telefoonkosten. En bedenk: Schreeuwende mensen zijn niet populair bij helpdesks.
Reacties 0