'Coronavirus versnelt terugloop aantal winkels'

'Coronavirus versnelt terugloop aantal winkels'

Het coronavirus versnelt de afname van het aantal fysieke winkels. Dat voorspelt Huib Lubbers, directeur van adviesbureau RMC Smart Retailing.

Het virus verandert het koopgedrag; consumenten vermijden contact en wijken (nog) vaker uit naar het internet. “Een verbouwing van een supermarkt mag maar tien dagen duren. Daar is een reden voor. Hoe minder klanten naar een concurrerende supermarkt hoeven uit te wijken, hoe kleiner de kans dat ze daar een positieve ervaring hebben die ertoe leidt dat ze daar vaker komen”, aldus Lubbers tegenover Vastgoedmarkt. Zo werkt het ook met de keuze tussen fysiek en online winkelen, stelt de directeur. “Voor een deel van de consumenten zal de stap naar de internetwinkel uitlopen op een positieve ervaring. Dat deel zal vaker online gaan winkelen.”

De huidige trend waarbij steeds meer winkels ruimte maken voor horeca, cultuur en leisure, zal volgens Lubbers versneld doorzetten. “Veel retailers staat het water al aan de lippen. Voor die groep betekent de coronacrisis de laatste duw richting het faillissement.” De RMC Smart Retailing-directeur roept gemeenten, vastgoedeigenaren en retailers op om ‘hindernissen voor de herinrichting van het winkellandschap weg te nemen’. “Bepalingen dat ergens niet meer dan 25 procent horeca mag zijn, dat winkels niet in woningen mogen veranderen: ze versnellen de noodzakelijke aanpassingen niet.”

Toch voorspelt Lubbers geen groter marktaandeel voor e-commerce op de lange termijn. “Voor sommige sectoren zie ik de bodem van het marktaandeel van fysieke winkels in zicht komen: computers, entertainment en media en schoenen en lifestyle. Online kun je geen schoenen passen of een koffie drinken met iemand die verstand heeft van boeken. In de winkel kan dat wel.”
 

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends