Zo koppelt Naduvi consumenten aan 'mooie merken'

Zo koppelt Naduvi consumenten aan 'mooie merken'

Online interieur-outlet Naduvi heeft ruim een miljoen euro groeigeld opgehaald. Wat zijn de plannen van het platform? Een gesprek met oprichter Itai Gross.

Itai Gross (38) loopt al een jaar of zeven rond in de wereld van home & living. Eén ding viel hem iedere keer weer op: het is voor merken moeilijk in te schatten hoeveel ze moeten produceren of moeten inkopen. "Het is of te veel of te weinig. En als het te weinig is, missen ze omzetpotentieel. Dus kopen ze of produceren ze te veel en hebben ze overstock."

En ja, wat doe je dan met die enorme voorraden in je magazijnen? 'Ik heb er eigenlijk geen goede bestemming voor', kreeg Gross dan vaak te horen. 'Want als ik er vanaf wil, dan komt het op plekken terecht waar ik mijn merk niet wil hebben of er komt een opkoper langs en die geeft een kiloprijs en dan houd ik er niks aan over.' Gross rook zijn kans. Want er zit wel degelijk mooi spul tussen, weet hij. "Overstock wordt vaak verward met mindere kwaliteit, maar dat is niet het geval."

Overstock ontstaat bijvoorbeeld door een verkeerde salesplanning, doordat producten seizoensgebonden...

Online interieur-outlet Naduvi heeft ruim een miljoen euro groeigeld opgehaald. Wat zijn de plannen van het platform? Een gesprek met oprichter Itai Gross.

Itai Gross (38) loopt al een jaar of zeven rond in de wereld van home & living. Eén ding viel hem iedere keer weer op: het is voor merken moeilijk in te schatten hoeveel ze moeten produceren of moeten inkopen. "Het is of te veel of te weinig. En als het te weinig is, missen ze omzetpotentieel. Dus kopen ze of produceren ze te veel en hebben ze overstock."

En ja, wat doe je dan met die enorme voorraden in je magazijnen? 'Ik heb er eigenlijk geen goede bestemming voor', kreeg Gross dan vaak te horen. 'Want als ik er vanaf wil, dan komt het op plekken terecht waar ik mijn merk niet wil hebben of er komt een opkoper langs en die geeft een kiloprijs en dan houd ik er niks aan over.' Gross rook zijn kans. Want er zit wel degelijk mooi spul tussen, weet hij. "Overstock wordt vaak verward met mindere kwaliteit, maar dat is niet het geval."

Overstock ontstaat bijvoorbeeld door een verkeerde salesplanning, doordat producten seizoensgebonden zijn of door annuleringen, iets wat nu veel voorkomt tijdens de coronacrisis. Daarnaast zag Gross dat merken door de opkomst van marketplaces zoals Amazon en bol.com steeds beter in staat zijn om hun producten rechtstreeks naar de eindconsument te sturen.

Oftewel, het was de hoogste tijd voor een platform waar 'die mooie merken' bij elkaar staan. "Dat verstevigt elkaar alleen maar. Dan heb je geen afbreuk aan het merkimago." En aan de andere kant hebben merken niet te maken met een retailmarge ("van 45 en soms wel 50 procent"), maar met een platform fee.

Zie daar: Naduvi, een onestopshop voor home & living. Met kortingen van dertig tot tachtig procent, in een gecureerde omgeving. "Wij kiezen de artikelen die we mooi vinden." Sinds de zomer van vorig jaar hebben ruim honderd merken zich aangesloten, waaronder Eichholz, Riverdale, Rivièra Maison en Zuiver. "Je hoeft als consument nu niet meer naar een outlet op een C-locatie te rijden."

Drie lettergrepen
Naduvi is een fantasienaam. Eentje waarover goed is nagedacht, zegt Gross. Aan een naam met drie lettergrepen en open klinkers, zoals ook Zalando, Lazada en Zalora, zitten diverse voordelen. De URL's zijn beschikbaar (Naduvi heeft ze voor allerlei landen al geregistreerd) en het is door iedereen goed uit te spreken. "De Fransen, de Engelsen, de Duitsers – die kunnen dat allemaal."

Waarvoor wil Naduvi de 1,1 miljoen euro aan groeigeld gebruiken die is opgehaald bij Slingshot Ventures en een groep angel investors? "Voor de doorontwikkeling van het platform en voor de consumentenmarketing. Daar zijn we al mee gestart, maar dat gaan we flink opschroeven. We gaan de consument duidelijk maken dat we een heel mooi platform hebben waar zij mooie spullen kunnen kopen." En daarbij richt Naduvi zich vooral op vrouwen.

In eerste instantie legt Naduvi de focus op Nederland en België. "Volgend jaar gaan we serieus kijken naar expansie over de grens." Gross wil de komende tijd meer merken gaan toevoegen en denkt aan uitbreiding van categorieën zoals 'de kinderkamer' en 'tuin'. Het blijft home & living, maar dan iets breder.

Nadelen van flash sale
Gross werkte tweeënhalf jaar voor Westwing, een flashsalesite. Een prachtig model, vindt hij, maar ook eentje met nogal wat nadelen voor de consument. "Flash sale betekent een wisselend assortiment, je kunt daar niet in shoppen. Als je op zoek bent naar een eetkamerstoel, dan moet je maar hopen dat die op dat moment net live staat. Bij mij weet je dat er tien merken zijn die ze altijd aanbieden."

En de levertijden zijn daar lang, omdat de producten pas na afloop van een campagne worden besteld. "Bij mij krijg je het rechtstreeks geleverd vanuit het merk."

Bij Naduvi, gezeteld in Amsterdam, werken nu zo'n vijftien mensen. Daarnaast wordt gebruikgemaakt van ontwikkelaars van buiten. Naduvi beheert de klantenservice zelf. "En die blijft intern, die gaan we niet outsourcen."

In deze rare tijden weet de consument Naduvi al goed te vinden, ziet Gross. "Juist in economische neergang gaan mensen downtraden. Ze willen nog steeds mooie spullen kopen van mooie merken, maar ze kiezen dan eerder voor artikelen met een mooie korting." Omzetcijfers wil Gross niet noemen, maar het loopt volgens hem boven verwachting. "De wereld moet niet compleet op slot gaan, maar ook in een downtime kan een outlet een anticyclische opleving hebben."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!