Concurrenten en experts snappen niets van het prijsbeleid van Coca-Cola. De frisdrankfabrikant verhoogde onlangs de prijs van een anderhalve literfles Coca-Cola, Fanta en Sprite met ongeveer 40 procent. Een fles kost nu tussen de 1,24 en 1,29 euro, terwijl Pepsi bijvoorbeeld nog steeds voor minder dan één euro in de schappen staat. “Je kunt je afvragen wie er bij zo’n prijsverschil in hemelsnaam nog een fles Coca-Cola koopt”, aldus merkendeskundige Marius Knijff.
Onderzoeker Laurens Sloot van de Erasmus Universiteit: “Het is een omweg om de prijzen naar normale niveaus te krijgen. Men wilde terug naar de situatie voor de prijzenoorlog.” Coca-Cola verklaart de prijsverhoging door de nieuwe, éénmalig te verbruiken flessen, waar overigens wel statiegeld op zit. Sloot: “Ze hopen met de nieuwe fles dat de concurrentie wel zal volgen.” Concurrent Vrumona zegt voorlopig echter nog vast te houden aan de oude PET-fles.
Coca-Cola’s prijsbeleid wekt onbegrip
Gepubliceerd op 20 februari 2006 om 00:00
Reacties 0