Winnaar/verliezer van de week: VanMoof en Wehkamp

Winnaar/verliezer van de week: VanMoof en Wehkamp

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: VanMoof hengelt 12,5 miljoen binnen en Wehkamp trapt met open ogen in een 'redelijk amateuristische' nepmail. 

Winnaar: VanMoof
New York legt afgeschermde fietspaden aan in Manhattan en Brooklyn, Berlijn heeft sinds kort een fietspad van bijna twee kilometer langs een van de belangrijkste hoofdwegen, Milaan wil het autogebruik na de lockdown sterk terugdringen en in Philadelphia steeg het aantal fietsers sinds de coronacrisis met 150 procent. Fietsen is booming en de Nederlandse ontwikkelaar en verkoper van e-bikes plukt er de vruchten van. De verkoopstijging van VanMoof-stadsfietsen in Nederland bedroeg over de maanden februari, maart en april 140 procent ten opzichte van een jaar eerder. In Duitsland bedroeg de stijging zelfs 226 procent. Om de toegenomen vraag te kunnen bijbenen, haalde het bedrijf deze week 12,5 miljoen euro aan groeigeld op. "Het is niet alleen prachtig om het vertrouwen te krijgen van een investeerder met...

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: VanMoof hengelt 12,5 miljoen binnen en Wehkamp trapt met open ogen in een 'redelijk amateuristische' nepmail. 

Winnaar: VanMoof
New York legt afgeschermde fietspaden aan in Manhattan en Brooklyn, Berlijn heeft sinds kort een fietspad van bijna twee kilometer langs een van de belangrijkste hoofdwegen, Milaan wil het autogebruik na de lockdown sterk terugdringen en in Philadelphia steeg het aantal fietsers sinds de coronacrisis met 150 procent. Fietsen is booming en de Nederlandse ontwikkelaar en verkoper van e-bikes plukt er de vruchten van. De verkoopstijging van VanMoof-stadsfietsen in Nederland bedroeg over de maanden februari, maart en april 140 procent ten opzichte van een jaar eerder. In Duitsland bedroeg de stijging zelfs 226 procent. Om de toegenomen vraag te kunnen bijbenen, haalde het bedrijf deze week 12,5 miljoen euro aan groeigeld op. "Het is niet alleen prachtig om het vertrouwen te krijgen van een investeerder met diepgaande ervaring in de sector", aldus mede-oprichter Taco Carlier. "Het is ook een goed teken dat investeringen groener worden, weg van fossiele brandstoffen en naar duurzame mobiliteit." Is die 'miljard mensen op de fiets' toch weer een stukje dichterbij.

Verliezer: Wehkamp
144 duizend euro: dat bedrag wisten cybercriminelen Wehkamp te ontfutselen via een mail waarin zij zich voordeden als de curatoren van de failliete modeketen Didi. Een redelijk amateuristisch mailtje, volgens de 'echte' curatoren, waarnaar de opbrengst uit de verkoop van Didi-kleding eigenlijk overgemaakt moest worden. Via de mail gaven criminelen Wehkamp een ander rekeningnummer, waarna de webshop een e-mail terugstuurde om te checken of dat nummer wel klopte. Het adres waar het mailtje naartoe werd gestuurd, bleek in handen te zijn van hackers. Helaas voor Wehkamp kwam die informatie te laat: een groot deel van het geld was al weg. En de curatoren? Die willen alsnog geld zien van de webshop. Die zegt zich echter niet verantwoordelijk te voelen voor de gevolgen van de oplichting. "Dat kan, maar dan rest ons een gang naar de rechter", aldus curator Marc Le Belle. "Wij hebben de dagvaarding al uitgebracht." Wehkamp heeft aangifte gedaan en de zaak wordt onderzocht.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!