De positie van Ikea ten opzichte van haar concurrenten in Rusland is sterk verbeterd door een nieuwe marketingmethode. Van 30 december tot 29 januari vond de winter sale plaats in de Russische winkels van Ikea. Deze uitverkoop werd ondersteund door een massale tv-reclamecampagne en buitenreclame.
De commercials, gemaakt door Tom Grinson, werden uitgezonden door de vijf belangrijkste tv-kanalen. Ze verschilden sterk van de vorige reclame-uitingen van Ikea doordat voor het eerst het totale imago belangrijker werd gemaakt dan de afzonderlijke afgeprijsde artikelen.
De creatieve kant wordt verzorgd door PA Instinct / BBDO reclamebureau, die alleen de branding van Ikea en niet van Mega – een ander brand van Ikea eigenaren – doet. “Dat wij vanaf de komst van Ikea op de Russische markt al de reclame en PR verzorgen, geeft ons het recht om te zeggen dat wij samen dit merk vanaf nul hebben opgebouwd”, aldus Elena Gorjacheva, accountmanager van PA Instinct.
Reacties 0