CNV: 'Werknemers in retail moeten bijgeschoold worden'

CNV: 'Werknemers in retail moeten bijgeschoold worden'

Een groot deel van de werknemers in de detailhandel moet zo snel mogelijk om- en bijscholing krijgen. Dat zegt CNV-voorzitter Piet Fortuin tegen De Telegraaf. De vakbond is bang dat tienduizenden werknemers straks op straat staan als de crisis zorgt voor een faillissementsgolf in de retailsector.

“We hebben momenteel te maken met een crisis die veel erger en dieper is dan de vorige economische crisis. Binnen een veel kortere periode gaan er bedrijven omvallen en de grote klap komt na de zomer”, aldus Fortuin tegen de krant. “In de kleding-, mode- en schoenenwinkels wordt nu weinig verkocht, dus deze ketens zitten opgescheept met de huidige collecties. En dat geldt voor de hele breedte.” Het CNV vreest dat tienduizenden werknemers in de retail binnenkort op straat komen te staan. Volgens de vakbond hebben zij vaak weinig perspectief op de arbeidsmarkt omdat ze de afgelopen jaren nauwelijks scholing hebben gehad.

Uit een enquête van het CNV onder zeshonderd winkelmedewerkers blijkt dat 56 procent er vanuit gaat niet in een andere winkel aan de slag te kunnen, mochten zij hun huidige baan verliezen. 38 procent denkt niet de juiste vaardigheden te hebben om in een andere sector te kunnen werken en 66 procent is niet bekend met het scholingsbudget van de huidige werkgever. Een derde van de werknemers geeft aan dat de omzet en het aantal klanten flink is teruggelopen door de coronacrisis.

De vakbond vraagt de overheid om met een grootschalig scholingsplan voor de sector te komen. Fortuin: “Een opleiding tot verzorgende kost drieduizend euro. Voor tienduizend ontslagen medewerkers betekent dit dus een investering van dertig miljoen euro. Dat moeten we breed financieren vanuit de sector, overheid en de scholingsfondsen.” Volgens Fortuin greep de overheid bij de vorige economische crisis te laat in. Dat bleek bijvoorbeeld na het faillissement van V&D in 2015, toen duizenden werknemers zonder baan kwamen te zitten. 

Reacties

Nou, het heeft jaren geduurd dat het hoge woord eruit is, namelijk ‘bijscholing’ van medewerkers/sters in de detailhandel! Het water is aan den lippen gestegen in de detailhandel en dus zal er iets moeten gebeuren! Dit bijscholen, buiten het bedrijf, voor de goede orde!!, helpt de bedrijven, helpt de medewerkers/sters en helpt met visie op hun toekomst!

En dat zeg ik als iemand die zelf bijna 50 jaar heb mogen werken in de detailhandel en die het onderwerp ‘bijscholing’ in die tijd vaak in de mond heb gehad!!!!!!

Geplaatst door Cok Arkesteijn op 28 mei 2020 om 14:31

Laatste nieuws









RetailTrends