Winkelen in de avond weer iets populairder

Supermarkten hebben afgelopen jaar meer omzet in de avonduren behaald dan in 2004. Werd dat jaar nog 9,1 procent van de totale omzet ’s avonds gedraaid, in 2005 was dat 9,3 procent. Dat is overigens nog steeds een van de laagste percentages sinds de openingstijden werden verruimd in 1996. Vooral op de donderdag en vrijdag wordt ’s avonds veel omgezet, maar de zaterdagavond wordt steeds populairder bij de consument. In totaal gaan drie van de vier mensen wel eens ’s avonds boodschappen doen. Tweeverdieners en alleenstaanden maken het meest gebruik van de avond, gepensioneerden het minst.

Tussen de supermarkten onderling bestaan overigens behoorlijke verschillen. Discounters Aldi en Lidl zijn ’s avonds nauwelijks geopend, en behalen dus weinig omzet in die uren. ‘Semi-discounters’ en regionale familiebedrijven als Dirk van den Broek en Jumbo scoren ’s avonds juist heel goed. Pizza’s en bier worden in die uren verder opvallend goed verkocht.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!