Supermarkten hebben afgelopen jaar meer omzet in de avonduren behaald dan in 2004. Werd dat jaar nog 9,1 procent van de totale omzet ’s avonds gedraaid, in 2005 was dat 9,3 procent. Dat is overigens nog steeds een van de laagste percentages sinds de openingstijden werden verruimd in 1996. Vooral op de donderdag en vrijdag wordt ’s avonds veel omgezet, maar de zaterdagavond wordt steeds populairder bij de consument. In totaal gaan drie van de vier mensen wel eens ’s avonds boodschappen doen. Tweeverdieners en alleenstaanden maken het meest gebruik van de avond, gepensioneerden het minst.
Tussen de supermarkten onderling bestaan overigens behoorlijke verschillen. Discounters Aldi en Lidl zijn ’s avonds nauwelijks geopend, en behalen dus weinig omzet in die uren. ‘Semi-discounters’ en regionale familiebedrijven als Dirk van den Broek en Jumbo scoren ’s avonds juist heel goed. Pizza’s en bier worden in die uren verder opvallend goed verkocht.
Winkelen in de avond weer iets populairder
Gepubliceerd op 20 februari 2006 om 00:00
Reacties 0