Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Picnic dat er met de schrik vanaf komt en het gerommel bij C&A.
Winnaar: Picnic
150 duizend euro, wat voor leuks kun je daar allemaal mee doen? Met die gedachte zou Michiel Muller zomaar eens het weekend in kunnen gaan. 150 duizend euro is namelijk precies het bedrag dat de Picnic-baas deze week bespaarde in hoger beroep tegen Max Verstappen. De formule 1-coureur beschuldigde de onlinesupermarkt van schending van het portretrecht, waardoor Picnic een forse boete boven het hoofd hing. Maar het filmpje - waarin een op Verstappen lijkende acteur boodschappen bezorgt - was toch gewoon grappig bedoeld? In die verdediging kon de rechter zich eerst niet, maar later toch wel vinden: het filmpje was ‘overduidelijk’ een parodie, oordeelde het hof afgelopen dinsdag. Een overwinning voor de humor en de vrijheid van meningsuiting, maar bovenal voor Picnic. Toch kwam ook Verstappen zelf er niet beroerd vanaf, oordeelde de rechter. De coureur kon...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Picnic dat er met de schrik vanaf komt en het gerommel bij C&A.
Winnaar: Picnic
150 duizend euro, wat voor leuks kun je daar allemaal mee doen? Met die gedachte zou Michiel Muller zomaar eens het weekend in kunnen gaan. 150 duizend euro is namelijk precies het bedrag dat de Picnic-baas deze week bespaarde in hoger beroep tegen Max Verstappen. De formule 1-coureur beschuldigde de onlinesupermarkt van schending van het portretrecht, waardoor Picnic een forse boete boven het hoofd hing. Maar het filmpje - waarin een op Verstappen lijkende acteur boodschappen bezorgt - was toch gewoon grappig bedoeld? In die verdediging kon de rechter zich eerst niet, maar later toch wel vinden: het filmpje was ‘overduidelijk’ een parodie, oordeelde het hof afgelopen dinsdag. Een overwinning voor de humor en de vrijheid van meningsuiting, maar bovenal voor Picnic. Toch kwam ook Verstappen zelf er niet beroerd vanaf, oordeelde de rechter. De coureur kon immers niet aantonen dat hij schade heeft geleden onder Picnics parodiërende filmpje.
Verliezer: C&A
Dat het flink rommelt bij C&A, is niets nieuws. De van oorsprong Nederlandse kledingketen deed eerder zijn activiteiten in Mexico van de hand en sloot een aantal winkels in Frankrijk en Duitsland. En het lijkt voorlopig nog niet de goede kant op te gaan; het bedrijf zou zelfs ‘drastische maatregelen’ nodig hebben om te overleven. Dat blijkt uit een e-mail die topman Edward Brenninkmeijer deze week schreef aan zijn werknemers. Volgens het Duitse tijdschrift Der Spiegel wil de kledingketen werktijdverkorting aanvragen voor zijn personeel in Duitsland – ook dat op het hoofdkantoor in Düsseldorf, terwijl het daar door de coronacrisis juist extra druk is. Van werknemers zou worden verwacht dat zij dezelfde hoeveelheid werk verzetten in minder tijd. Bovendien zouden overuren niet worden uitbetaald. Inderdaad vrij drastische maatregelen, maar zetten ze ook zoden aan de dijk of is het dweilen met de kraan open?