Waarom Magazijn 1181 'geen suf warenhuis' is

Waarom Magazijn 1181 'geen suf warenhuis' is

Het mag volgens mede-eigenaar Peter van der Hooft geen warenhuis heten, maar Magazijn 1181 in Amstelveen heeft er wel veel van weg. Het nieuwe winkelconcept dat aanstaande zaterdag open gaat, komt in het voormalige pand van Hudson’s Bay en beslaat twee verdiepingen. Het assortiment bestaat uit een reguliere kledingcollectie en een wisselend aanbod dat aansluit bij een bepaald thema. “Waarom zou een warenhuis op dit moment een afdeling met koffers hebben?”

Het plan ontstond doordat Van der Hooft (voormalig directeur Jeans Center, mede-eigenaar van modeketen Big L), door de coronacrisis veel voorraden over had in zijn Big L-winkels. De retailer, die vooral veel kleding van onder meer Only, Vero Moda en Jack & Jones verkoopt – allemaal onderdeel van modeconcern Bestseller – zocht naar een manier om van zijn kleding af te komen. “In Amstelveen zijn alle verkooppunten van Bestseller verdwenen. Alleen de Bijenkorf verkoopt een heel klein beetje Selected.” Zo ontstond het plan om daar een winkel te openen om de overtollige voorraad te verkopen. “Alleen het Hudson’s Bay-pand was vrij.”

...

Het mag volgens mede-eigenaar Peter van der Hooft geen warenhuis heten, maar Magazijn 1181 in Amstelveen heeft er wel veel van weg. Het nieuwe winkelconcept dat aanstaande zaterdag open gaat, komt in het voormalige pand van Hudson’s Bay en beslaat twee verdiepingen. Het assortiment bestaat uit een reguliere kledingcollectie en een wisselend aanbod dat aansluit bij een bepaald thema. “Waarom zou een warenhuis op dit moment een afdeling met koffers hebben?”

Het plan ontstond doordat Van der Hooft (voormalig directeur Jeans Center, mede-eigenaar van modeketen Big L), door de coronacrisis veel voorraden over had in zijn Big L-winkels. De retailer, die vooral veel kleding van onder meer Only, Vero Moda en Jack & Jones verkoopt – allemaal onderdeel van modeconcern Bestseller – zocht naar een manier om van zijn kleding af te komen. “In Amstelveen zijn alle verkooppunten van Bestseller verdwenen. Alleen de Bijenkorf verkoopt een heel klein beetje Selected.” Zo ontstond het plan om daar een winkel te openen om de overtollige voorraad te verkopen. “Alleen het Hudson’s Bay-pand was vrij.”

'Wij zorgen voor de verkoop'
Een reguliere kledingcollectie wordt de kern van het warenhuis en de overige vierkante meters worden flexibel gevuld met een wisselend thema. In eerste instantie is het thema ‘corona’, waarbij de kledingcollectie met hoge kortingen verkocht wordt. Ondertussen voert Van der Hooft gesprekken met leveranciers in onder meer schoenen, geschenkartikelen en klokken. “Het exploiteren van een warenhuis is niet onze core business, daarom maken we goede deals met leveranciers en wij zorgen dan voor de verkoop.” Door de wisselende thema’s kunnen klanten er niet altijd van uitgaan dat ze bijvoorbeeld sokken of ondergoed bij Magazijn 1181 aantreffen. “De basis is kleding. Daarnaast zoeken we partijen die de formule sterker maken, zodat er meer mensen binnenkomen aan wie wij onze kleding kunnen verkopen.”

Is het dan niet vreemd dat klanten de ene keer wel voor sokken bij de formule terechtkunnen, en de andere keer niet? “Ik denk het niet. Als je kijkt naar Action, daar komen klanten ook wekelijks, terwijl ze niet weten wat ze daar aantreffen.” Na het corona-thema komt ‘een nieuwe start’ en daarna stoomt het warenhuis zich klaar voor kerst. “Dan hebben we drieduizend vierkante meter gevuld met een kerstmarkt. Als je gewoon een warenhuis hebt, dan kun je niet tegen de leveranciers van borden, schoenen, potten en pannen zeggen: ‘jongens, we gaan drie maanden jullie handel niet verkopen’. Wij kunnen dat wel.”

Als je V&D op de pui zet, dan moet je ook alles bieden.

'Geen suf warenhuis'
Van der Hooft werkt al 25 jaar samen met Sander van Zetten, de broer van Ronald van Zetten (ex-HEMA, en samen met Roland Kahn eigenaar van de naam V&D). Door zijn compagnon rijst de vraag in hoeverre Magazijn 1181 in de voetsporen van het oude warenhuis wil treden dat op oudejaarsdag 2015 failliet ging. “Je merkt, veel meer dan ik ooit gedacht had, dat V&D enorm leeft bij de mensen. Maar als je V&D op de pui zet, dan moet je ook alles bieden. Dat willen en dat kunnen we niet.” Wel komt de Schoolcampus terug bij Magazijn 1181. Bij de Schoolcampus konden scholieren altijd al hun nieuwe spullen halen, zodat ze klaar waren voor het nieuwe schooljaar. De Schoolcampus is na het faillissement van V&D verkocht aan een bedrijf in Zutphen en is sindsdien bij Albert Heijn te vinden. Vanaf 13 juni is de Schoolcampus ook te vinden bij Magazijn 1181. “Het enige wat bij ons anders is: ik heb twaalf bureaus gekocht op een veiling. Daar presenteren we de artikelen op. Als mensen de bureaus willen kopen, dan kan dat ook. We worden geen suf warenhuis.”

Volgens Van der Hooft is er ruimte voor vijf tot tien van dit soort winkels door heel Nederland, ‘als het goed gaat, de behoefte er is en het wat oplevert’. “Ik kan me heel goed voorstellen dat dit ons nieuwe businessmodel wordt. Uiteindelijk ben ik verrast over de samenwerking die veel mensen met me aan willen gaan.” Van der Hooft is niet de eerste retailer die een voormalig Hudson’s Bay-pand betrekt. Eerder trok The Sting Companies al met het nieuwe concept De Koopman in het oude Hudson’s Bay-filiaal in Rotterdam en Shoeby opende op de begane grond van het warenhuis in Den Bosch een tijdelijke winkel. 

Magazijn 1181 heeft een huurcontract van een jaar voor het pand in Amstelveen en wordt dat contract na een jaar niet verlengd, dan is er nog geen man over boord volgens Van der Hooft. “Als wij weten wat voor soort omzet we kunnen draaien in een pand als dit en de mensen waarmee we zaken doen zijn tevreden over hoe er met hun merk wordt omgegaan en wat ze eraan overhouden, dan gaat het vinden van een groot pand geen probleem zijn.” De ondernemer rekent er namelijk op dat er de komende jaren wel meer grote panden leeg komen te staan. Het enige waar rekening mee gehouden moet worden, is dat het winkelconcept niet naast een vestiging komt te zitten van een merk dat ze graag verkopen, zoals Petrol. “Dat is niet handig.” Daarnaast ziet de retailer ook potentie voor merken die er om wat voor reden dan ook mee ophouden. Zij kunnen hun restpartijen dan bij Magazijn 1181 verkopen en zo meer geld ophalen dan wanneer die kleding bijvoorbeeld naar de veiling gebracht wordt. “Als je bereid bent om elke dag te veranderen wat je de dag ervoor van plan was, dan is er heel veel mogelijk.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!