`Discounters zijn winnaars prijzenoorlog supermarkten`
Gepubliceerd op 3 november 2004 om 00:00
De prijsvechters onder de Nederlandse supermarkten lijken de winnaars van de prijzenoorlog die door Albert Heijn is veroorzaakt. Bedrijven als Jumbo, Dirk van den Broek, Nettorama en Deen blijven opvallend overeind, terwijl Albert Heijn nog jaren aan zijn imago zal moeten werken, Laurus de ene na de andere formule op de schop neemt en vele zelfstandige buurtwinkels op de fles gaan. De discounters blijven het goed doen omdat de consument prijsbewuster is gaan denken. De prijsverschillen zijn weliswaar kleiner geworden, maar toch trekken supermarkten met een goed prijsimago meer klanten aan. Ook speelt media-aandacht een rol. Directeur Wiet van den Brink van Nettorama stelt dat zijn onderneming door prijsvergelijkingen in de media overal gratis aandacht krijgt, aandacht die Nettorama nooit had kunnen kopen. Ook is het `chique` geworden om `koopjesjager` te zijn. Consumenten schamen zich er niet meer voor om naar de Aldi of Lidl te gaan. Verder speelt ook nog een rol dat er meer locaties vrijkomen doordat de kleine supermarkten omvallen. Vooral Lidl aast op deze locaties.
Reacties 0