Betere relatie tussen handelspartners kan leiden tot lagere consumentenprijzen
Gepubliceerd op 3 november 2004 om 00:00
De relaties tussen leveranciers, producenten, distributiecentra en winkeliers worden beheerst door argwaan en voorzichtigheid. Als de onderlinge verhoudingen worden verbeterd, zouden de prijzen voor consumentenproducten met 6% omlaag kunnen. Dat stelde de Tilburgse hoogleraar logistiek management en inkoop A. de Schepper in zijn afscheidsrede. Volgens Schepper hebben deelnemers in een productieketen vaak een `ieder voor zich`-mentaliteit. Daardoor slaat een logistiek manager bijvoorbeeld voor de veiligheid een extra voorraadje artikelen in om niet zonder te zitten in het geval de fabrikant het weer eens laat afweten met zijn levering. Als gevolg zijn de kosten hoger en dus ook de prijzen. Schepper stelt dat als er een cultuur zou zijn van `vertrouwen en onderling respect`, er in Europa mogelijk 30 miljard euro kan worden bespaard binnen de bedrijfstak van snellopende consumentenproducten. Ook kan er veel worden bespaard door gebruik te maken van `best practices`.
Reacties 0