Bouwmarkten sleutelen aan bedrijfsformule
Gepubliceerd op 15 augustus 2004 om 00:00
De Nederlandse dhz-markt is inmiddels een pure verdringingsmarkt geworden, waarin de omzetten en marges onder druk komen te staan. Daarom sleutelen verschillende bouwmarktketens aan hun bedrijfsformules. Zo richten zij zich in toenemende mate op bepaalde doelgroepen in plaats van de oude vertrouwde productbenadering. Volgens Jan de Jong, directeur van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD), is dit een logische ontwikkeling: `Er is bij die winkels al een stroom mensen binnen, dus waarom zou je ze niet verrassen met producten waar ze plezier aan kunnen beleven? Als mensen een stopcontact kunnen maken, dan kunnen ze ook een stekker van een dvd-speler in een muurcontact stoppen.` Volgens Floor Heijn, gespecialiseerd in het bedenken van nieuwe concepten, zijn de verschillende formules de afgelopen jaren zo dicht naar elkaar toe gegroeid dat ze nauwelijks nog van elkaar te onderscheiden zijn. Zo worden er op verschillende plaatsen in Nederland twee formules (bijvoorbeeld Praxis en Gamma) beheerd door een enkele franchisenemer. Heijn beschouwt de huidige ontwikkeling dan ook als een poging van de bouwmarkten om weer een duidelijker eigen gezicht te laten zien.
Reacties 0