China: ophef over ”Not made in China”

In China is ophef ontstaan over een mogelijk nieuw trade mark in Europa: “Not made in China”. Een bedrijf uit Gibraltar heeft de afgelopen maanden een verzoek tot goedkeuring van het handelsmerk ingediend bij de Europese Commissie. Of het handelsmerk er gaat komen, is nog maar de vraag. Die EU moet zich later dit jaar nog gaan beraden over het handelsmerk, en een verzoek tot registratie in de Verenigde Staten werd eerder al afgewezen.

Toch zijn veel Chinezen not amused. Dong Baolin, topman van de handelsmerkorganisatie GATT: “Het ‘Not made in China’-trade mark tast de eer en goede naam van China aan. Alle Chinezen – bedrijven, burgers of de overheid – hebben het recht om bij de EU protest in te dienen. Zo’n handelsmerk schaadt de Chinees-Europese diplomatieke betrekkingen, en dat zal niet worden getolereerd.”

Wu Xiaochen, van het International Trade Mark Centre of China, verklaarde: “Een toepassing van zo’n trade mark zal geen invloed hebben op de verkoop van Chinese producten op de internationale markt. Het heeft vooral te maken met de nationale trots.” Op zijn vroegst volgend jaar zou het handelsmerk legaal kunnen worden in de 25 lidstaten van de EU.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!