Supermarktconcern Ahold Delhaize zet een sterk tweede kwartaal neer. Het bedrijf noteerde een omzet van meer dan 19 miljard euro, bijna zestien procent meer dan dezelfde periode vorig jaar.
De nettowinst liep het afgelopen kwartaal op naar 693 miljoen euro. Vorig jaar was dit nog 334 miljoen euro – mede door de stakingen bij Stop & Shop en een vroeg Pasen - wat inhoudt dat het concern zijn winst in deze periode bijna wist te verdubbelen.
Online namen de verkopen de afgelopen drie maanden toe met 77,6 procent, mede doordat klanten tijdens de coronacrisis meer online bestellen. Ahold Delhaize verwacht dit jaar al zeven miljard euro netto-omzet te halen uit de onlineverkopen, een jaar eerder dan gepland.
Voor Europa als geheel noteerde Ahold Delhaize een omzet van veertien miljard euro, waarvan 1,5 miljard afkomstig uit online inkomsten.
Door alle positieve resultaten die de eerste helft van 2020 zijn behaald, zijn de verwachtingen voor de tweede helft van het jaar bijgesteld. Ahold Delhaize verwacht dat de onderliggende winst per aandeel tussen de twintig en 25 procent stijgt.
“Onze resultaten over het tweede kwartaal weerspiegelen een uitstekende operationele uitvoering door onze medewerkers tijdens de coronacrisis”, aldus Frans Muller, president en ceo bij Ahold Delhaize. “De betrokkenheid van onze teams in deze periode heeft zowel in de Verenigde Staten als in Europa geleid tot uitstekende resultaten.”
HEMA
Er gingen geruchten dat Ahold Delhaize zou azen op HEMA. Muller laat aan persbureau Bloomberg weten dat hij geen bod heeft uitgebracht op de winkelketen.
Reacties 0