Miss Etam en andere FNG-ketens failliet

Miss Etam en andere FNG-ketens failliet

De Nederlandse modemerken van FNG zijn failliet verklaard. Het gaat om Miss Etam, Expresso, Claudia Sträter, Steps, Promiss en Henkelman Schoenen.

Eerder werd al uitstel van betaling aangevraagd. De bewindvoerder en het bestuur van FNG vroegen het om te zetten in een faillissement. "Een succesvolle doorstart van de Nederlandse FNG-merken - of delen daarvan - is hierdoor kansrijker." De winkels blijven voorlopig open. Het UWV betaalt de lonen van het personeel door. De curator was niet bereikbaar voor een toelichting.

Eerder werden al Belgische FNG-merken failliet verklaard. Het gaat onder meer om Brantano, Ginger, Fred en Ginger, CKS, Concept Fashion, Expresso Belgium en Market Retail Belgium.

FNG verkeerde al lange tijd in grote financiële problemen. Vorig jaar leed het concern een nettoverlies van bijna driehonderd miljoen euro en het bouwde een schuldenberg op van vele honderden miljoenen euro's. De directie, bestaande uit de drie oprichters, werd eerder dit jaar vervangen. In juni meldde FNG dat er tientallen winkels in België zouden sluiten. In januari werd al bekend dat in Nederland alle winkels van Promiss en 38 filialen van Steps dichtgaan. Dat is inmiddels gebeurd.

Reacties 10


Loes Konings 10 aug, 19:25

Eigenaren hoofdelijk aansprakelijk maken. Dan is het leegplukken en zelf verrijken afgelopen. En manager minimum loon tenzij er winst is. Hoezo dan krijg je niemand meer, dan krijg je iemand die de kar gaat trekken zoals dat bij familie bedrijven gedaan wordt.


Robin Saan 10 aug, 16:49

Dan bied ik hierbij de echte Bob Ultee hierbij mijn excuses aan !


Oscar Postuma 10 aug, 15:30

Frans Wouters slaat de spijker op zijn kop. Ook gerenommeerde zaken als Claudia Strater zijn helaas jarenlang misbruikt door “durfkapitalisten”, investeerders die het alleen maar te doen is om in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk persoonlijke winst te maken. Alles wordt met geleend geld gekocht en vervolgens wordt het bedrijf met schulden behangen. Het personeel krijgt de onmogelijke taak en tegen een zo laag mogelijk salaris hier toch een succes van te maken. Om het bedrijf vervolgens weer zsm met winst te verkopen aan de volgende avonturier. Wanneer komt hier nu eindelijk eens wetgeving tegen?


Redactie RetailTrends 10 aug, 13:43

Beste RetailNews-lezer,

De afgelopen dagen zijn hier en bij andere items diverse reacties geplaatst onder de naam van Bob Ultee. Deze zijn echter niet door hem zelf geschreven. Hij is hier door sommigen van jullie wel persoonlijk op aangevallen. We willen jullie vragen niet meer te reageren op eventuele volgende berichten onder zijn naam, en degene die zich voordoet als Bob Ultee om daarmee te stoppen.

Redactie RetailTrends


Frans Wouters 10 aug, 12:55

Alles wat echt 'toegevoegde waarde' heeft, heeft -commercieel gezien-potentie. Als een winkel (ook in de mode) een onderscheidende collectie heeft die op aansprekende wijze gepresenteerd wordt in een winkel... En waar je met aandacht geholpen wordt door verkoopsters die inspireren, je goed adviseren, je op ideeën brengen... dan wil je graag de moeite nemen om te gaan winkelen.
Indien retail wordt tot een eenheidsworst van goedkope, kwaliteitsarme rommel dat in shabby outlet-zaakjes of quasi-hippe pop-up stores slordig op rekken hangt en waarbij goedkope uitzendmeisjes ongeïnteresseerd op hun mobiel kijkend, aangenomen zijn als 'verkoopsters'... dan zal de retail zichzelf helaas het laatste zetje geven over de rand van de afgrond.
Dan veroordeel je gemakzuchtige consumenten tot online bestellen van zes jurkjes in drie kleuren en drie maten, waarvan ze vooraf weten dat ze er vier of vijf kosteloos en schaamteloos gaan terugsturen.
De collecties van Claudia Sträter en Expresso waren wél vernieuwend en onderscheidend, hun personeel was wél enthousiast en bekwaam en betrokken. Helaas gaat het hier dus toch mis. Waarom? Graaiers, zelfverrijkers en ondernemers zonder visie aan de top, die zover van de werkvloer af zijn geklommen dat het hun geen barst interesseert, maar dat ze alleen oog hebben voor hun persoonlijke decor van weldaad en overvloed. En ze zich liever bezighouden met al dan niet veroorloofde financiële constructies en escapades om dat luxe leventje in stand te houden. Die verkoopsters zien hun werk verdampen en de envelop van het UWV op de mat ploffen. De echte mislukkelingen -die ondernemers met egoïstische oogkleppen- die schenken nog een mooi wijntje en gaan bekonkelen hoe ze de volgende overname kunnen ombuigen naar eigen gewin.
Ik ben marketeer en ook online ondernemer. Maar wel met een warm hart voor al die retailers die zich elke dag inzetten om het winkelende publiek van dienst te zijn. Ik hoop van harte dat er een eerlijke overnamekandidaat opstaat die gerenommeerde merken als Claudia Sträter en Expresso een doorstart gunt.


A. Zijnzeiker 10 aug, 12:29

Alles heeft een toekomst, zelfs Retail, mits.... ze toegevoegde waarde heeft voor de klant. Kijk naar de “click” jongens die uitbreiden met “bricks” kijk naar mooie combi’s van food&retail. Heeft t geen toegevoegde waarde en probeert men alleen op prijs te concurreren is totaal kansloos. Service, service en nog eens service is de sleutel naar succes. Etail geeft ook al veel service dus retail moét gewoonweg nog beter! En ook niche markten hebben bestaansrecht samen met de experience stores. Het kan allemaal, alleen svp geen schuldenlast van honderden miljoenen uit voorgaande probeersels, dat is een molensteen om de nek van de toekomst.


Hans Struijk 7 aug, 22:53

Retail heeft welzeker een toekomst. Kun je je een stand zonder winkels voorstellen? Winkelen is ook nog steeds een van de belangrijkste bezigheden in de zin van vrijetijdsbesteding. Echter lukt het niet met achterhaalde formules. Deze hebben te laat geschakeld naar nieuwe vormen.


Florence Westhoff 7 aug, 22:07

Echt zo jammer dat Expresso failliet is. Mijn favoriete merk.


Joost Kriek 7 aug, 21:39

Miss Etam en al die andere formules zijn ingehaald door de tijd. De Etamklant van 15 jaar geleden koopt nu zonder gêne bij de Primark of H&M want iedereen in haar omgeving doet dat. Het is trekken aan een dood paard, zelfde heb je voor de Hema, iedereen gaat naar de Action. En ja, het is heel erg vervelend voor de medewerkers.


J. Kroek 7 aug, 19:04

En de cadeaubonnen dan? Blijven deze geldig zolang de winkels open zijn??

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!