Brillenreus EssilorLuxottica slaat de handen ineen met Facebook voor de ontwikkeling van een slimme bril. Dat maakte Mark Zuckerberg bekend tijdens de jaarlijkse conferentie Facebook Connect. De bril wordt volgend jaar gelanceerd onder EsillorLuxottica's merk Ray-Ban.
De samenwerking combineert de apps en technologieën van Facebook met het 'leiderschap', de 'iconische' merken en de 'geavanceerde lens-technologie' van de brillengigant. De slimme bril combineert volgens de bedrijven innovatieve technologie met een fashionforward stijl en moet gebruikers helpen beter in contact te blijven met familie en vrienden.
"Door een merk dat geliefd is onder miljoenen consumenten wereldwijd te combineren met technologie die mensen dichter bij elkaar brengt, leggen we de lat voor wearables nog hoger", aldus chief wearables officer bij Luxottica Rocco Basilico. De naam, functies, prijs en andere details rondom de bril worden in aanloop naar de lancering bekendgemaakt. Facebook verklapt al wel dat de bril geen ingebouwd scherm zal hebben en dat het product draadloos zal samenwerken met smartphones.
EssilorLuxottica, dat naast Ray-Ban onder meer het populaire brillenmerk Oakley in zijn portefeuille heeft, is momenteel verwikkeld in een 'brillenoorlog' met het Nederlandse GrandVision. De bedrijven ruziën omtrent de overname van de Pearle-moeder, waarvoor EssilorLuxottica 7,2 miljard euro zou hebben neergelegd en die nu op losse schroeven lijkt te staan.
Reacties 0