Amazon verdrievoudigt Nederlands aanbod

Amazon verdrievoudigt Nederlands aanbod

Amazon wil het aanbod op zijn Nederlandse website nog dit jaar uitbreiden tot driehonderd miljoen producten. Dat vertelde countrymanager Roeland Donker tijdens een digitaal event voor verkoopartners.

Amazon.nl begon in maart met een aanbod van honderd miljoen artikelen. Dat betekende volgens Donker het grootste startassortiment ooit in een nieuwe markt. Nu zijn het er al tweehonderd miljoen. Daarvan zijn er zo’n één miljoen beschikbaar voor sameday-delivery. Verder is het aantal items dat de volgende dag bezorgd wordt ook flink gegroeid sinds de start.

Een groot deel van de omzet komt van externe verkooppartners, met name kleine en middelgrote bedrijven. Daarom brengt het concern de dienst Amazon Launchpad naar Nederland. Dat is een online podium dat startups helpt hun producten wereldwijd te lanceren en verkopen. Launchpad biedt onder meer toegang tot Amazons wereldwijde fulfilmentnetwerk en een uitgebreid marketingpakket. Eerder was de service al beschikbaar in onder meer de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

Reacties 2


Hans Schulski 2 okt, 13:30

De vraag is of Amazon nu goedkoper moet zijn? Een groot en divers aanbod is en gemak voor de consument is erg belangrijk. Bovendien is het goed dat er flink wat concurrentie ontstaat tussen de platforms dan kunnen ze zich nog meedr gaan onderscheiden in maatschappelijk en milieuverantwoord ondernemen. Uiteindelijk (duurt nog evn) gaat de consument toch daarvoor...


D E 1 okt, 14:35

Ik heb het nu 1 keer geprobeerd met Amazon en het bevalt me weinig. De webshop vind ik rommelig en onoverzichtelijk t.o.v. Bol.com (wat ik meestal gebruik voor online winkelen). Beide webshops maken gebruik van externe partijen maar die van Amazon komen van heinde en verre terwijl de meeste Bol.com verkopers toch wel hun roots in Nederland lijken te hebben. Dat maakt uit omdat het een verschil betekent in hoe snel producten geleverd kunnen worden en hoe betrouwbaar de levertijden die gemeld worden zijn. Het is een teleurstelling als je denkt snel iets online te kunnen kopen (want meestal gebruik in online winkelen voor dingen die ik snel nodig heb) en het blijkt bij nader inzien dat het product pas na 2 weken bezorgd kan worden.

Het uitgebreid assortiment en de lage prijs is waar ze consumenten mee proberen te verleiden en dat lukt in veel landen ook. Maar een lage prijs is niet per sé goedkoper. Ik ben niet echt te spreken over de kwaliteit van de geleverde producten en vermoed dat deze alweer sneller dan ik zou willen aan vervanging toe zijn.

Enfin, het is maar 1 ervaring t.o.v. jarenlange ervaring met Bol maar de eerste indruk die ik krijg (en die telt) is niet erg positief. Op dit moment biedt Bol betere service, betrouwbare verkopers en ook betere kwaliteit producten. En of Amazon nou echt goedkoper is, dat valt volgens mij ook best tegen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!