Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Michiel Witteveen en H&M.
Winnaar: Michiel Witteveen
Bij HEMA liep hij een blauwtje, maar bij BCC lukte het wel. Michiel Witteveen heeft wederom een keten toegevoegd aan de Mirage Retail Group. In april vorig jaar nam hij de Blokker Holding (Blokker/Big Bazar) over van de familie Blokker. Om naamsverwarring te voorkomen, wijzigde hij de naam Blokker Holding in Mirage Retail Group. Vlak erna kocht Witteveen Intertoys weer terug van de Portugese investeringsmaatschappij Green Swan. En nog hetzelfde jaar verwierf hij de rechten om winkels van de Chinese discountketen Miniso te openen in Nederland. En nu dus BCC, waar hij niet diep voor in de buidel hoefde te tasten. Voor een 'symbolisch bedrag' deed het Franse Fnac Darty de elektronicaketen van de hand. Bonne chance et au revoir! Witteveen ziet synergievoordelen: BCC is online veel verder dan het Mirage-concern en ook op het gebied van logistiek heeft BCC het goed voor elkaar. Kan allemaal...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Michiel Witteveen en H&M.
Winnaar: Michiel Witteveen
Bij HEMA liep hij een blauwtje, maar bij BCC lukte het wel. Michiel Witteveen heeft wederom een keten toegevoegd aan de Mirage Retail Group. In april vorig jaar nam hij de Blokker Holding (Blokker/Big Bazar) over van de familie Blokker. Om naamsverwarring te voorkomen, wijzigde hij de naam Blokker Holding in Mirage Retail Group. Vlak erna kocht Witteveen Intertoys weer terug van de Portugese investeringsmaatschappij Green Swan. En nog hetzelfde jaar verwierf hij de rechten om winkels van de Chinese discountketen Miniso te openen in Nederland. En nu dus BCC, waar hij niet diep voor in de buidel hoefde te tasten. Voor een 'symbolisch bedrag' deed het Franse Fnac Darty de elektronicaketen van de hand. Bonne chance et au revoir! Witteveen ziet synergievoordelen: BCC is online veel verder dan het Mirage-concern en ook op het gebied van logistiek heeft BCC het goed voor elkaar. Kan allemaal zijn, maar retaildeskundige Rupert Parker Brady is ervan overtuigd dat het Witteveen om iets heel anders is te doen: de huurcontracten. Op goede, niet al te dure locaties zou Witteveen zo bijvoorbeeld nieuwe Blokker-winkels kunnen openen. Witteveen heeft eerder gezegd dat hij nog wel ruimte ziet voor meer Blokker-filialen. "En anders kan-ie ze altijd nog doorverkopen", zegt Parker Brady.
Verliezer: H&M
Winkels openen, winkels openen, winkels openen. Dat was jarenlang het beleid bij H&M. Want meer winkels betekent meer omzet. Maar in 2018 ging het roer om bij de Zweedse modeketen. De onlineconcurrentie zat H&M flink dwars. H&M besloot 170 winkels te sluiten en fors te investeren in de webshop. De jaren erna nam het aantal filialen verder af en werd een streep gezet door een deel van de geplande openingen. Maar er moet een tandje bij. Door de coronacrisis doen nóg meer mensen hun aankopen via internet. Daarom kan H&M het volgend jaar met 250 winkels minder af, zei topvrouw Helena Helmersson bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers. Het bedrijf heeft ruim vijfduizend winkels in meer dan zeventig landen. Wereldwijd werken er bijna 180 duizend mensen. Nog een tegenvaller: H&M kreeg in Duitsland een boete van 35 miljoen euro voor het onrechtmatig verzamelen en opslaan van personeelsgegevens.