Ondanks de recessie gaat het erg goed met goede doelen in Nederland. Theo Schuyt, hoogleraar filantropie aan de Vrije Universiteit, stelt dat de ‘geefmarkt’ de afgelopen twaalf jaar flink is gegroeid. Volgens het Centraal Bureau Fondsenwerving haalden goede doelen met het CBF-keurmerk in 2004 934 miljoen euro op. De consument ontkomt ook bijna niet meer aan ze, de goede doelen zijn overal: op straat, in het pretpark en de supermarkt, of in de eigen winkel.
“We willen ondernemend zijn zonder ondernemer te zijn”, aldus Marc van den Tweedel van het Wereld Natuur Fonds (WNF). In de praktijk houdt dat in dat het WNF, behalve in winkelstraten en op tv, radio en internet, ook in De Efteling te zien is met een eigen attractie en in Center Parcs met een eigen tropisch regenwoud.
En zo zijn er steeds meer ondernemersactiviteiten bij de goede doelen: het Leger des Heils heeft een modelabel en een eigen soepwinkel, en overweegt ook soep in de supermarkt te gaan verkopen. Fair Trade Original ligt sinds kort al in de superschappen met eerlijke voeding, Solidaridad heeft al iets langer eerlijke voedingsproducten in de winkel én een eigen kledinglijn, en in Den Haag opende vorig jaar de eerste Goede Doelen Winkel.
Goede doelen “ondernemen zonder ondernemer te zijn”
Gepubliceerd op 2 maart 2006 om 00:00
Reacties 0