Wal-Mart zet opmars voort
Gepubliceerd op 4 november 2004 om 00:00
De Amerikaanse supermarktgroep Wal-Mart heeft de afgelopen jaren veel succes geboekt met een strategie die is gebaseerd op de slogan `Always low prices, Always`. Momenteel is Wal-Mart de grootste onderneming van de Verenigde Staten, met een omzet van 258 miljard dollar in 2003. Qua winstniveau staat het concern op plaats acht, met een nettowinst van circa 9 miljard dollar. Het is op zich logisch dat de winst relatief laag is in vergelijking met de omzet omdat de marges van supermarkten (en in het bijzonder discounters zoals Wal- Mart) erg laag zijn. Er zijn wereldwijd zo`n 100 miljoen mensen die iedere week een bezoekje brengen aan een vestiging van Wal-Mart. Zij kunnen hier terecht voor vrijwel al hun behoeften op consumentengebied: van kleding, voedingsartikelen, meubilair, tuinartikelen tot wapens en elektrische gitaren. Dat het concern met deze strategie veel kleinere concurrenten de das omdoet, wordt door sommigen weliswaar betreurd, maar is onontkoombaar. Voorlopig zet Wal-Mart zijn opmars dan ook voort: er worden wekelijks zo`n vier nieuwe supercenters geopend en naar verwachting zal Wal-Mart in 2009 een marktaandeel in de verkoop van voedingsmiddelen hebben van 35%.
Reacties 0