Winnaar/verliezer van de week: Asos en Mega World

RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Asos en Mega World.

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Asos en Mega World.

Winnaar: Asos
Asos profiteert flink van de coronacrisis. Waar concurrenten wekenlang - en soms wel maandenlang - hun winkels moesten sluiten, stijgen de verkopen bij het Britse modeplatform tot recordhoogte. De winst voor belastingen kwam op omgerekend 156 miljoen euro uit, een verdrievoudiging ten opzichte van een jaar geleden. Wat ook hielp: er werden tijdens de lockdown nauwelijks kledingstukken teruggestuurd. Het aantal klanten steeg het afgelopen boekjaar met 3,1 miljoen naar 23,4 miljoen. Asos, dat zich met fastfashion vooral op twintigers richt, verwacht dat de winstgroei doorzet.

Verliezer: Mega World
Na Blokker dreigt ook zijn opvolger Mega World uit het Belgische straatbeeld te verdwijnen. De discountformule van de Nederlander Dirk Bron heeft uitstel van betaling aangevraagd. Volgens Bron is zijn bedrijf niet alleen in financiële problemen gekomen door de coronacrisis, maar ook doordat hij is misleid door voormalig eigenaar Mirage Retail Group. Pas na de aankoop bleek volgens hem dat de Belgische tak van Blokker dagelijks een verlies van bijna twee miljoen euro leed. Oftewel: hij heeft 'een kat in de zak' gekocht, meldt zijn advocaat. Die wil dat getuigen onder ede worden verhoord. Bron heeft intussen de operationele leiding overgedragen aan Rudy Claes, tot voor kort actief bij transportgroep Corneel Geerts. Bron blijft wel aan als ceo, zegt hij.

 

 

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen