Appdate: G-Star gaat 'phygital'

RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van G-Star, HEMA en Instagram.

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van G-Star, HEMA en Instagram.

G-Star
Een voorproefje van zijn app zonder deze daadwerkelijk te hoeven downloaden: dat geeft G-Star zijn klanten door gebruik te maken van de zogenoemde App Clips van Apple. Het modemerk heeft op verschillende plekken QR-codes aangebracht in zijn winkels, die klanten kunnen scannen met hun smartphone. Vervolgens ontvangen ze informatie over de bewuste kledingstukken, zoals de prijs, verschillende kleuren en maten en waar het item op voorraad is. Ook kunnen ze het artikel direct bestellen en afrekenen met Apple Pay, allemaal via de App Clip. Zo haalt G-Star naar eigen zeggen alles uit zijn omnichannelstrategie. De Clips zijn op dit moment in gebruik in de winkels in Amsterdam en Utrecht.

Beeld: Highstreet Mobile

HEMA
HEMA heeft voor het eerst slimme verlichting geïntroduceerd. Het gaat om een serie van negen smarthome-producten die je kunt bedienen met de bijbehorende HEMA Smart-app of met een speciale afstandsbediening die verbinding maakt via wifi. Zo kun je de lampen ‘vanuit je luie stoel’ aan- en uitzetten en dimmen. Daarnaast kun je een timer instellen en de kleur van het licht aanpassen. De maker van de app, Electro Cirkel Retail, is volgens Tweakers ook verantwoordelijk voor de apps van de Calex-smartphoneproducten en LSC Smart Connect van Action. De app is te downloaden voor Android en iOS. 

Instagram
Instagram heeft een nieuwe Messenger API (application programming interface) gelanceerd, waarmee het voor bedrijven makkelijker wordt om hun communicatie via het platform te runnen. Voorheen konden zij alleen vragen van klanten beantwoorden via de Instagram-app of via de zakelijke inbox van Facebook. Dat maakte het voor sommige grotere bedrijven lastig om een groot aantal vragen efficiënt te beantwoorden. Met de update kunnen bedrijven hun Instagram-berichten en data integreren in de apps en workflows die ze al gebruikten. Daarnaast wordt het voor ondernemers die de nieuwe API integreren makkelijker om hun profiel, shops en stories tegelijkertijd te beheren.


 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen