'Fysieke winkel verliest aan populariteit'

'Fysieke winkel verliest aan populariteit'

Fysieke winkels moeten ook na de coronacrisis rekening houden met minder klanten. Ruim drie op de tien Nederlandse consumenten (35 procent) zegt van plan te zijn minder vaak daar inkopen te doen.

Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van ABN Amro onder 1500 mensen. Online wint aan populariteit. Gaf twee jaar geleden een op de zes consumenten daar de voorkeur aan bij het kopen van producten, nu is dat een op de vijf. Dat heeft duidelijk gevolgen voor het bezoek aan de winkelstraat. Al zegt zeven procent juist van plan te zijn vaker naar de fysieke winkel te gaan.

Consumenten kiezen een webwinkel vanwege de snelheid, het gemak en de prijs. De fysieke winkel krijgt de voorkeur als ze producten willen uitproberen of als ze advies willen. Het artikel direct mee kunnen nemen wordt belangrijker gevonden dan beleving. "Blijkbaar heeft de consument een grotere behoefte aan efficiënt winkelen en verliest 'funshoppen' aan populariteit", zegt sector banker retail Henk Hofstede. "Voor 62 procent geldt echter dat de fysieke winkel, ondanks de opmars van online, gemiddeld nog favoriet is." Voor een retailer blijft het belangrijk om een website te hebben, zegt hij.

Reacties 7


B C 29 okt, 11:03

Vragen naar de bekende weg onderzoekjes offline spelers laat je niet gek maken..denk dat als de mensen strakjes weer “los” mogen gaan het fun shoppen nieuwe vormen gaat aannemen. De vraag is alleen of er dan nog genoeg fun te shoppen is. Korte termijn downsizen ( kosten besparen, maar zichtbaar blijven) , lange termijn werken aan het nieuw shoppen ( gemak, efficiëntie , echt samen werken, denken van uit JTBD theorie, creëren van een commercieel kloppend hart van de stad/dorp die de leefbaarheid van zijn omgeving waarborgt)


a o 29 okt, 11:21

Wat een flut-onderzoek, zouden deze "specialisten & onderzoekers" het nieuws wel volgen.


Olaf Busch 29 okt, 11:26

Bekende weg, maar wel steeds duidelijker afgebakend en verlicht. Alleen stenen winkelgebieden die zich in de beleving van de bezoeker bijzonder positief onderscheiden plus de boodschappencentra hebben toekomstwaarde. De rest moet omgebouwd worden tot woongebied, al dan niet met veel groen.


Joost Kriek 29 okt, 13:13

Probleem is enkel dat de huren te hoog zijn. Je ziet overal dezelfde winkels en de consument werkt er zelf aan mee. Bedrijven zoals Rituals, Primark en Action ‘winnen’ maar vanwege een oorzaak en dat is prijs! Niks geen beleving, lang wachten en overdreven drukte in winkels maar als ff consument de prijs goed vind accepteren ze het.


Hans De Vries 29 okt, 15:19

De boze winkeliers hierboven zijn idd het contact met veelal de jonge consument kwijt. Wordt wakker en zie de nieuwe consument: Veelal een combinatie van offline en online kopen! Nu rest men straks het verhaal op verjaardagen ( post corona) dat vroeger alles beter was.


Robert smits 29 okt, 17:16

Als degene die dan komen meer besteden,dan zit je nog steeds goed.


Bert Dijk 30 okt, 09:31

Ach, het einde van de winkel is al vaak voorspeld. Legendarisch was ook de uitspraak van Cor Molenaar in 2013 (!) die binnen drie jaar alle home-electonicawinkels gesloten zag worden. Inmiddels is het wel zeven jaar verder.

Corona is een enorme disrupter. Maar hé, een zinnig woord kun je daar pas over zeggen bij herstel. Net als over de files en thuiswerken.

Wel een met Hans de Vries; je moet goede offline en online aansluiting hebben. Bij beiden een brand

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!