Wakuli heeft een investering van 1,8 miljoen euro opgehaald bij Rubio Impact Ventures. De Amsterdamse startup wil het aantal koffie-abonnementen binnen een jaar vervijfvoudigen. 

Op dit moment hebben zo’n tienduizend klanten een abonnement op de koffie van Wakuli en neemt de startup bonen af van ongeveer vijfhonderd boeren. Het bedrijf verwacht met de kapitaalinjectie eind volgend jaar minstens drieduizend boerenfamilies ‘betere markttoegang te verschaffen’ en wil het inkomen uit koffie met minstens 25 procent verhogen. Eind 2021 wil het bedrijf ten minste vijftigduizend abonnees hebben. Wakuli gaat het groeigeld naar eigen zeggen gebruiken voor de eerste stappen over de grens en voor verdere verbetering van zijn digitale platform. 

Het bedrijf zegt het afgelopen jaar met dertig procent per maand te zijn gegroeid, mede door de coronacrisis. “Veel mensen werken thuis waardoor ze geen automatenkoffie meer drinken maar zelf een keuze kunnen maken. Veel mensen kiezen voor verse koffie van hoogwaardige kwaliteit”, zegt medeoprichter Lukas Grosfeld. “Ze vinden het bovendien fijn dat de koffie op vaste momenten thuis wordt afgeleverd en ze niet naar de winkel hoeven te gaan.”

Wakuli is opgericht in 2019, door Yorick Bruins en Lukas Grosfeld. De startup levert kwaliteitskoffie rechtstreeks aan consumenten, die wekelijks of maandelijks een zakje bonen of capsules in de brievenbus krijgen. Door ‘onnodige schakels’ uit het verkoopproces te halen, houdt de boer meer geld over aan elke kilo koffiebonen die hij verkoopt. 

Zie ook: Zo wil Wakuli de koffiemarkt hervormen