Chinezen met “bendementaliteit” krijgen korting

Chinese internetters hebben een methode gevonden om samen flinke kortingen af te dwingen in winkels. In chatrooms maken ze afspraken om met groepen tegelijk naar een bepaalde winkel te gaan, zodat ze daar fikse kwantumkorting krijgen.

Zo vonden onlangs achttien potentiële autokopers elkaar in Sjanghai. Met z’n achttienen betraden ze een Chevrolet-showroom, om daar te verklaren dat ze achttien Chevrolet Aveo’s wilden kopen. Maar alleen als ze tien procent korting kregen. Uiteindelijk dwongen ze negen procent af.

Behalve bij auto’s gebeuren zulke tuangou’s, oftewel groepsaankopen, ook bijvoorbeeld bij huishoudelijke apparaten, meubels en eten. Chevrolet-dealer Yang Feng noemt groepsaankopen uitzonderlijk in China. “Maar als er in één keer meer dan tien kopers samen binnenkomen, kunnen we ze een lagere prijs bieden.” Een andere verkoper verklaarde tegen de Wall Street Journal: “Het is beangstigend, die bendementaliteit.”

Eind jaren negentig verzamelden internetters zich ook al om korting af te dwingen op aankopen, maar die trend zette destijds niet door. Het verschil met de huidige trend is dat de kopers nu naar de winkel toe gaan om de onderhandelingen oog in oog te voeren. Destijds vond het hele proces online plaats.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!