De meest opvallende cijfers van het afgelopen retailjaar.

Het was een ongekend retailjaar, mogen we wel zeggen. We blikken terug op 2020 aan de hand van de meest opvallende cijfers. 


+10%
Nederlandse discounters profiteren van de coronacrisis. Action, Zeeman en Big Bazar zagen hun omzet naar eigen zeggen met ruim 10 procent groeien. Vooral de buurtwinkels doen goede zaken, filialen in stadscentra hebben het juist moeilijk. 

Bron: Het Financieele Dagblad


+2060
Nederland heeft er flink meer webshops bijgekregen. In het derde kwartaal zijn er 2060 opgericht, een toename van 47 procent. Daarmee is de handel voor het eerst de sector met de meeste bedrijfsoprichtingen. 

Bron: CBS 


-23%
De wereldwijde markt voor luxeproducten krimpt dit jaar met 23 procent ten opzichte van 2019. Daarmee is de luxemarkt aan het einde van dit jaar goed voor 217 miljard euro, hetzelfde niveau als in 2014. Vorig jaar bedroeg de wereldwijde omzet uit luxeproducten nog 281 miljard euro. 

Bron: Bain & Company


$96,1 miljard
Jeff Bezos mag zijn handjes dichtknijpen. Zijn geesteskind Amazon profiteerde dit jaar flink van het stijgende aantal mensen dat online winkelt. De omzet groeide in het derde kwartaal met 37 procent naar 96,1 miljard dollar en de winst verdriedubbelde naar 6,3 miljard dollar. 



Er wordt niet alleen meer thuis gewinkeld, maar ook veel meer thuis gewerkt. De divisie voor cloudsoftware voerde de omzet op met 29 procent naar 11,6 miljard euro. De diensten zijn goed voor de helft van de inkomsten.


Overigens staat Bezos met een vermogen van 200 miljard dollar nu ruim bovenaan de lijst van allerrijkste personen ter wereld.  


Retailomzet Q2 vs. Q3 

Q2: +5,9% 


In het tweede kwartaal groeide de totaalomzet in de detailhandel met 5,9 procent ten opzichte van een jaar eerder. De onlineomzet was maar liefst bijna 55 procent hoger dan een jaar eerder, de hoogste groei ooit gemeten.


De verschillen per segment zijn echter groot. Zo zien foodspelers en woonretailers hun omzet toenemen, terwijl kleding- en schoenenwinkels hard geraakt worden door de corona-uitbraak.

Supermarkten +7,9%
Foodspeciaalzaken +4,7%
Dhz, keukens en vloeren +26,6%
Meubels en woninginrichting +8,8%
Recreatieartikelen +10,8%
Consumentenelektronica en witgoed: +16,3%
Kleding -29,5%
Schoenen- en lederwaren -25,3%


Q3: +9,2%
De omzet van de detailhandel groeide in het derde kwartaal met 9,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. De onlineomzet was 38,3 procent hoger. Ook dit kwartaal zijn de verschillen per sector groot.
 

Supermarkten +6%
Foodspeciaalzaken +9,2%
Dhz, keukens en vloeren +18,7%
Meubels en woninginrichting +17,2%
Recreatieartikelen +13,8%
Consumentenelektronica en witgoed +10,6%
Kleding -3,4%
Schoenen- en lederwaren -4,9%

Bron: CBS
 

Winnaars & verliezers van de coronacrisis

Zoals in elke crisis zijn er ook in de coronacrisis retailers die harde klappen krijgen en retailers die juist van extra kansen kunnen profiteren. De volgende 3 spelers doen het opvallend goed. 


1. Vanmoof
E-bikes zijn niet aan te slepen. De verkoop van elektrische fietsen zit al jaren in de lift, maar door de coronacrisis is het helemaal een gekkenhuis. En dat is wereldwijd het geval. Het Nederlandse premiummerk VanMoof zag zijn omzet met 220 procent stijgen ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast haalde het bedrijf 45 miljoen euro groeigeld op om aan de toegenomen vraag naar e-bikes te voldoen. 



2. Zalando
Een uitzonderlijke groei noemt Zalando het. De omzet van het Duitse onoline modeplatform steeg in het derde kwartaal met 21,6 procent naar 1,8 miljard euro. De nettowinst bedroeg 58,5 miljoen euro, waar een jaar eerder nog 13,6 miljoen verlies werd geleden. Over heel 2020 verwacht Zalando een omzetgroei van tussen 20 en 22 procent, waar het eerder nog van een toename van 15 tot 20 procent uitging. 



3. Waar
Ook Waar heeft de wind in de rug. Vooral online deed de winkelketen voor duurzame cadeauartikelen goede zaken. De onlineverkoop verdrievoudigde in het eerste half jaar en de omzet steeg met 12 procent. Het operationeel bedrijfsresultaat kwam uit op bijna 420.000 euro, ten opzichte van zo’n 290.000 euro in de eerste helft van 2019. “Mede door het coronavirus zijn wij op dit moment juist heel actueel. Duurzaamheid kan mensen juist nu over de streep trekken”, verklaart oprichter en directeur Alec Clement.



Aan de andere kant leveren outdoorspelers, formules op A1-locaties en retailers zonder webshop fors in, laten AS Adventure, Marks & Spencer en Primark zien.
 

1. AS Adventure
AS Adventure, moederconcern van Bever, zag zijn jaaromzet met 22 procent dalen naar 360 miljoen euro. Ook voor 2021 worden geen rooskleurige resultaten verwacht. Er wordt minder gereisd en ook het wintersportseizoen lijkt zelfs volledig in het water te vallen. AS Adventure hoopt vanaf april of mei volgend jaar weer te draaien als vanouds, met de komst van vaccins.
 


2. Marks & Spencer
De Britse warenhuisformule Marks & Spencer lijdt dit jaar voor het eerst in zijn 94-jarig bestaan verlies. De keten stond in de eerste zes maanden van dit jaar voor ruim 97 miljoen in het rood, waar vorig jaar in de eerste zes maanden nog 176 miljoen euro winst werd geboekt. Ook werden ruim 7000 banen geschrapt wegens de crisis.

Toch houdt ceo Steve Rowe de moed erin. Hij noemt de cijfers 'beter dan verwacht'. Vooral de samenwerking met onlinesuper Ocaodo draagt bij aan dat optimisme.



3. Primark
Primark ziet zijn verliezen verder oplopen door de nieuwe lockdown die dit najaar inging in Europa. Eigenaar Associated British Foods verwacht in elk geval 416 miljoen euro mis te lopen omdat bijna 57 procent van de winkels van de Ierse modeketen op slot ging.


De prijsvechter heeft geen webshop om die sluitingen op te vangen. Het concern rekent desondanks op een nettowinst van ruim 350 miljoen euro. 


Vorig jaar werd er nog een winst van ongeveer een miljard geboekt.


 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!