Exact een jaar geleden verscheen een speciale luxe-editie van RetailTrends. December was daarvoor de uitgelezen maand, vonden we. Mensen verwennen zichzelf en elkaar in deze periode traditiegetrouw met mooie cadeaus en zetten bijzondere maaltijden op tafel. Een feestmaand dus voor zowel consument als retailer, met steevast topdrukte in de binnensteden en recordomzetten voor winkels in de meeste branches.
Het contrast met dit jaar kan niet groter zijn. In plaats van de beste omzetmaand van het jaar te beleven, zit het overgrote deel van de sector nu wekenlang op slot. Een unicum in de Nederlandse retailgeschiedenis en een nieuw dieptepunt in deze coronacrisis, die retailers al zoveel klappen gaf. Een situatie ook die we zelfs in dit bizarre jaar tot een paar weken terug nog niet voor mogelijk hielden. Toen we voor deze digitale decembereditie van ons magazine met diverse retailers spraken om terug te blikken op 2020 konden we dan ook niet bevroeden dat het ergste nog moest komen.
De sluiting van de meeste winkels onderstreept nog maar eens dat we dit jaar het liefst zo snel mogelijk vergeten, al zal dat niet meevallen. Hoewel we nu op...
Exact een jaar geleden verscheen een speciale luxe-editie van RetailTrends. December was daarvoor de uitgelezen maand, vonden we. Mensen verwennen zichzelf en elkaar in deze periode traditiegetrouw met mooie cadeaus en zetten bijzondere maaltijden op tafel. Een feestmaand dus voor zowel consument als retailer, met steevast topdrukte in de binnensteden en recordomzetten voor winkels in de meeste branches.
Het contrast met dit jaar kan niet groter zijn. In plaats van de beste omzetmaand van het jaar te beleven, zit het overgrote deel van de sector nu wekenlang op slot. Een unicum in de Nederlandse retailgeschiedenis en een nieuw dieptepunt in deze coronacrisis, die retailers al zoveel klappen gaf. Een situatie ook die we zelfs in dit bizarre jaar tot een paar weken terug nog niet voor mogelijk hielden. Toen we voor deze digitale decembereditie van ons magazine met diverse retailers spraken om terug te blikken op 2020 konden we dan ook niet bevroeden dat het ergste nog moest komen.
De sluiting van de meeste winkels onderstreept nog maar eens dat we dit jaar het liefst zo snel mogelijk vergeten, al zal dat niet meevallen. Hoewel we nu op een nieuwe piek van de crisis zitten, lijkt 2021 toch een jaar om voorzichtig hoopvol naar uit te kijken. Het begin zal minimaal net zo moeilijk zijn als de zwaarste maanden in het afgelopen jaar, maar met de vaccinatiecampagne in zicht lijkt terugkeer naar een normalere situatie binnen handbereik. Een wereld waarin volle winkelstraten weer blijdschap in plaats van afschuw oproepen.
Zoomen
Welke retailer je de afgelopen maanden ook spreekt, uit welke branche ook, over één ding zijn ze het bijna allemaal eens: de coronacrisis heeft niet zozeer allerlei nieuwe ontwikkelingen op gang gebracht, maar vooral trends die al gaande waren versneld. Digitalisering is daarvan het duidelijkste voorbeeld. Niet alleen onlineshoppen heeft nog eens een boost gekregen, ook op allerlei onderdelen binnen de bedrijfsvoering blijken digitale oplossingen ineens snel gemeengoed te kunnen worden. Een jaar geleden had menigeen waarschijnlijk nog nooit van een Zoom-meeting gehoord. Inmiddels weten we niet beter.
Digitalisering binnen RetailTrends
Ook voor ons als mediabedrijf was digitalisering een van de sleutelwoorden van 2020. Toen live events plotseling niet meer mogelijk waren moesten we razendsnel zoeken naar alternatieven. Die vonden we in de vorm van livestreams, podcasts en webinars. En hoewel we snel weer events in volle theaters hopen te organiseren, ligt het voor de hand dat de mix met een online variant voor wie er niet fysiek bij kan zijn een blijver is.
Die ontwikkeling trekken we door naar onze content. Ook daar geldt: digitalisering is niets nieuws. Wel wordt digitale content in rap tempo een steeds belangrijker deel van het totaal. Deze decembereditie, de eerste digital only versie van ons magazine, is daar een voorbeeld van. Dat biedt allerlei nieuwe mogelijkheden.
Zo bevat deze editie een podcastgesprek met onder meer Wam Denim en Score en komen hoogtepunten van onze events van dit jaar voorbij. In 2021 zal premium digitale content voor onze members nog meer prioriteit krijgen, terwijl we daarnaast met regelmaat mooie printmagazines blijven maken.
Op naar 2021
In plaats van in feeststemming sluiten we dit jaar in mineur af. Toch hoop ik dat je hebt ervaren dat een crisis als deze en de noodgrepen die daarbij horen, ook inzichten opleveren die je anders nooit zou krijgen – en die ook ná de crisis van grote waarde zijn. Dan groeit 2021 vast uit tot een topjaar.