In veel opzichten laten we dit jaar het liefst zo snel mogelijk achter ons. Gelukkig zijn er altijd storedesignpareltjes uit binnen- en buitenland die we je niet mogen onthouden. Spoiler: onze eigen hoofdstad blijkt een prima podium voor opvallende concepten.
1. House of Rituals, Amsterdam
Dit paradepaardje van eigen bodem mag natuurlijk niet ontbreken. House of Rituals is het eerste warenhuis van Rituals en opende afgelopen najaar ter ere van het twintigjarig bestaan van het merk.
House of Rituals wil laten zien welke koers het verzorgingsmerk de volgende twintig jaar op gaat. Fans moeten er ‘de ultieme Rituals-merkbeleving’ ervaren, aldus oprichter Raymond Cloosterman. “Hier willen we ons gedachtegoed van genieten van de kleine dingen en slowing down nog beter delen.”
In het warenhuis van 1500 vierkante meter - verdeeld over vier verdiepingen - vind je onder meer een restaurant, body- en mindspa en een compleet nieuw assortiment onder één dak. Consumenten kunnen er daarnaast onder meer consults volgen om hun stressniveau te verlagen en hun eigen producten samenstellen.
Fans kunnen tot nu toe terecht op de begane grond en de eerste verdieping. Fase twee, met de twee spa's, volgt in de zomer van 2021.
Rituals-oprichter Raymond Cloosterman geeft in deze video een rondleiding door House of Rituals:
2. Zhongshuge, Beijing
Het Chinese Zhongshuge heeft al heel wat bijzonder opvallende boekwinkels op zijn naam staan. Dit keer liet de keten zijn creativiteit los op een shop-in-shop in warenhuis Lafayette, gevestigd in de Chinese hoofdstad Beijing.
Voor de shop-in-shop haalde de boekhandel inspiratie uit de klassieke Chinese tuinen. De hoge boekenplanken dienen daarnaast als de wanden van de winkel en de boogvormige opening vormt de ingang.
De cirkelvormige openingen zijn een verwijzing naar de ‘moon gates’ die vaak in de klassieke tuinen aangebracht werden. In deze winkel leiden ze de bezoekers naar de volgende ruimte en creëren ze samen een optische illusie, waardoor de boekhandel oneindig door lijkt te lopen.
Via een paar traptreden, aangebracht in de ‘moon gate’, kom je in een nieuwe ruimte, waar het glazen plafond zorgt voor een surrealistisch effect.
In een volgende ruimte vind je het café, voorzien van ronde tafels en halvemaanvormige banken. Daarnaast bevindt zich de ‘culturele en creatieve ruimte’, waarvan het interieur doet denken aan een bos vol bamboe – met rechtopstaande, houten spijlen.
Tot slot is er een ruimte speciaal ingericht voor kinderboeken, voorzien van een kleurrijk, speels interieur.
3. Apple, Singapore
Voor zijn derde winkel in Singapore koos Apple een opvallende plek: het water van Marina Bay.
Bezoekers komen er via een tunnel uit het aangrenzende winkelcentrum. In deze tunnel van ruim veertig meter lang bevinden zich de Genius Bar en kasten met Apple-producten.
Vanaf elk punt in deze winkel heeft de bezoeker uitzicht op de stad. De koepel bestaat volledig uit glas. In deze vestiging werken bijna 150 medewerkers, die samen 23 talen spreken.
Via de zogenoemde Video Wall worden naast trainingen ook optredens gegeven. In een ruimte onder het waterniveau bevindt zich een boardroom voor zakelijke klanten.
Het Romeinse Pantheon is de inspiratiebron voor het gat in de koepel, de zogeheten oculus. Door dat gat komt zonlicht naar binnen, steeds vanuit een andere hoek - afhankelijk van het moment van de dag.
Meer zien van deze Apple Store in Singapore? Bekijk de video:
4. Afound, Utrecht
Terug naar eigen land. Dagelijks de beste deals, als op een fysieke marktplaats: dat is het uitgangspunt van Afound. Deze formule wil bestaande mode een tweede leven geven. Daarom liggen er onder meer kleding, schoenen en lifestyleproducten uit het huidige en vorige seizoen in de schappen.
Afound komt uit de koker van H&M en koos Hoog Catharijne in Utrecht voor zijn debuut op de Nederlandse markt. De winkel is ongeveer vierhonderd vierkante meter groot en verkoopt restpartijen van zowel Nederlandse als internationale merken.
Je vindt er items van bijvoorbeeld H&M, Arket en & Other Stories, maar ook andere merken als Diesel, Le Specs en Michael Kors hebben er een plekje.
Afound verkoopt alleen producten die al eerder gemaakt zijn. “We staan het onze verkopers niet toe om iets nieuws te produceren”, vertelt managing director Joanna Hummel. Ook voor het eigen merk Afound Objects wordt niets nieuws gemaakt. De handdoeken, sokken en woondecoratie komen uit bestaande objecten en stoffen.
Dat die voorwaarde het privatelabel remt, neemt Hummel voor lief. “Deze duurzame manier van fashion produceren past bij ons. Dat blijven we doen, zelfs als we daardoor het eigen merk beperken in zijn groei.” Overigens sluit deze winkel eind dit jaar zijn deuren alweer. "De winkel heeft aan zijn doelstelling voldaan: bekendheid genereren voor Afound in Nederland", aldus een woordvoerder. Een ander merk van H&M Groep zal er zijn intrek nemen. Het is nog niet bekend om welk merk het gaat.
5. Nike House of Innovation, Parijs
Nike flikt het weer. Zijn eerste House of Innovation van Europa opende afgelopen zomer zijn deuren aan de Champs-Élysées in Parijs. Ook dit vlaggenschip staat, net als zijn soortgenoten in Shanghai en New York, bol van de technologie.
Klanten kunnen onder meer gebruikmaken van Nike’s Bra Fit: een dienst die door middel van machine learning en algoritmes elke klant kan voorzien van de juiste bh-maat. Ook vind je er de Kids Pod: een plek waar kinderen interactieve games kunnen spelen, zoals een virtuele hardloopsessie.
De app biedt toegang tot verschillende instore diensten. Je kunt onder meer informatie opvragen over producten door je telefoon daarop te richten, artikelen reserveren en bestellen en de sportkleding en -schoenen van het merk ‘contactloos’ passen via augmented reality.
Nike heeft voor het interieur meer dan 85 duizend kilo duurzaam, gerecycled materiaal gebruikt. Ook gaat er speciaal aandacht uit naar de vrouwelijke atleten van het sportmerk. Om naar eigen zeggen ‘een diverser beeld te laten zien van het vrouwelijk lichaam’ vind je er plussize paspoppen terug.
Meer zien van Nikes House of Innovation? Check deze video:
6. Cibdol, Amsterdam
‘CBD, daar word je toch high van?’ horen ze vaak bij Cibdol. Het Nederlandse merk verkoopt zijn oliën, capsules, crèmes en beautyproducten sinds dit najaar aan de Prinsengracht in Amsterdam.
Veel consumenten associëren CBD (de afkorting die staat voor ‘cannabinol’) volgens Cibdol onterecht met geestverruimende middelen. CBD is enkel een onderdeel van de hennepplant en bevat geen THC, de stof waarvan je – jawel – high wordt. De CBD-druppels bijvoorbeeld worden onder meer gebruikt voor verlichting van pijn en stress en om de huid te kalmeren.
De spiegelwand in de winkel refereert met zijn vakken aan de ladekasten in een apotheek. In enkele openstaande lades worden de producten gepresenteerd.
De rest van het interieur, waaronder het plafond, is afgetimmerd met houten latten. Deze verwijzen naar de karakteristieke chalets in Zwitserland, waar de producten van Cibdol worden geproduceerd.
7. La Moitié, Guangzhou
Half-half klinkt niet per se positief, maar deze opvallende boetiek onder de naam La Moitié weerspreekt dat.
De modeboetiek met bijbehorend café is 326 vierkante meter groot en verspreid over drie verdiepingen van Aoyuan City Plaza: een prestigieus gebouw dat bestaat uit een winkelcentrum en meerdere kantoren.
Waarom de winkel de naam La Moitié (Frans voor 'half') heeft gekregen, wordt in één oogopslag duidelijk. Het interieur bestaat uit twee visueel verschillende ruimtes, waarbij de ene kant zachtroze en vrouwelijk ingericht is en de andere kant zwart, strak en koel oogt. Het ondernemersechtpaar achter het concept wilde zowel mannelijke als vrouwelijke energie terugzien in het interieur.
8. Ace & Tate, Antwerpen
One man’s trash is another man’s treasure, zeggen de Britten. Ace & Tate is het daarmee eens en maakte het winkelinterieur van zijn tweede Antwerpse winkel volledig van gerecycled zwerfafval uit de omgeving.
Door allerlei materiaal uit oude huishoudelijke apparaten met elkaar te combineren, ontstond een uniek soort materiaal dat is gebruikt voor het hart van de winkel. Het materiaal is met de hand gesorteerd om de juiste kleurencombinatie te krijgen.
De kleurrijke terrazopanelen - verspreid over de hele winkel - zijn gemaakt uit gerecycled plastic en de kenmerkende neonlampen zijn ook dit keer in het interieur terug te vinden. De neonverlichting van zwervend afval is bedoeld als eerbetoon aan het tweedehands materiaal dat is gebruikt.
Ace & Tate wil met de Antwerpse vestiging een volgende stap zetten richting verduurzaming. Het brillenmerk wil in 2030 volledig CO2-neutraal zijn en ziet innovatie in retail daar ‘slechts als onderdeel van’.
9. VanMoof, Berlijn
Nog een Nederlands concept dat over de grens aan de weg timmert: VanMoof. Internationale groei staat hoog bovenaan het wensenlijstje van de fietsfabrikant. Het bedrijf haalde afgelopen jaar nog 45 miljoen euro groeigeld op om aan de toegenomen vraag naar e-bikes te voldoen.
In Duitsland steeg de verkoop van VanMoof-fietsen zelfs met 226 procent. Niet gek dus dat de nieuwste brandstore van de Amsterdamse onderneming in de hoofdstad Berlijn te vinden is. De winkel heeft drie belangrijke functies: die van showroom, servicepoint en testcenter.
VanMoof is in 2009 geleden opgericht door de broers Taco en Ties Carlier. Ruim tien jaar later heeft het bedrijf een webshop en brandstores in Amsterdam, Berlijn, Londen, New York, Parijs, San Francisco, Seattle, Taipei en Tokio. Tussen 2018 en 2019 wist VanMoof zijn omzet te verviervoudigen, van tien miljoen tot bijna veertig miljoen euro.
RetailTrends sprak de broers-Carlier uitgebreid over hun ambitie om wereldwijd een miljard mensen over de hele wereld aan de fiets te krijgen. “Wij lijken meer op Apple dan op Gazelle.” Lees het hele interview hier.
10. Veralab, Milaan
Tijd voor kleur! Deze zuurstokroze flagshipstore van Veralab in Milaan moet de ‘roze kant’ van de wereld laten zien.
Niet door middel van een eenvoudige winkel, maar met een magische wereld geïnspireerd op hedendaagse kunst en voedseltrends. Dat laatste zie je terug in de lopende band, die doet denken aan de band waarop sushi wordt geserveerd in een Japans restaurant. Alleen komen hier geen rijsthapjes, maar cosmeticaproducten één voor één voorbij.
De paskamers van Veralabs flagship zijn al net zo opvallend: verscholen in een grotachtige constructie, badend in LED-licht en met knalroze gordijnen. De vloer lijkt vervormd door een optische illusie. Bij de Skin Bar, op het balkon, kunnen bezoekers gezichtsmaskers uittesten en is er ruimte voor ontspanning.
Ook opvallend is de glijbaan die begint bij het balkon en eindigt in een grote, transparante koker. Klanten kunnen hier hun lege flacons in gooien, die vervolgens gerecycled worden. In ruil daarvoor krijgen ze een muntje voor een vendingmachine.
Veralab is opgericht door beautygoeroe en influencer Cristina Fogazzi. Het merk begon met een webshop en lag later in de schappen bij Italiaanse warenhuizen. De flagshipstore in Milaan is de eerste eigen winkel van het merk, dat met name groots inzet op Instagram.
11. Sinan Books Poetry, Shanghai
Een sobere tegenhanger maar minstens zo opvallend is deze boekenwinkel in Shanghai. Van buiten is dit een orthodoxe kerk uit 1932, van binnen een hypermoderne boekenwinkel onder de naam Sinan Books Poetry.
Het gebouw wordt sinds 1994 beschermd door de gemeente Shanghai, wat ervoor zorgt dat het exterieur van het pand in oude staat gelaten moet worden. Ook originele pilaren en decoraties aan de binnenkant moeten bewaard blijven.
Daarom hebben de architecten een stalen frame ontworpen, als een kerk in een kerk, om de hoogtes van de dom te benadrukken. Het frame kreeg daarnaast ook de functie van boekenkast. Doordat je door het frame heen kunt kijken is het bovendien mogelijk om de fresco's die erachter zitten nog steeds te zien.
12. Conemoting Market, Shenzhen
Tja, wat zien we hier eigenlijk? Conemoting Market is een hybride retailconcept dat een kledingboetiek voor professionele kopers met een bar en lounge combineert.
Deze boetiek zit in het Chinese Shenzhen in een voormalig appartementenblok. De winkel heeft een oppervlakte van 580 vierkante meter. Als je het pand binnenwandelt, kom je direct bij de bar en het loungegedeelte. Het spiegelende gele en oranje glas in de ruimte zorgen voor een psychedelisch effect.
De trap naar beneden brengt je in de kledingboetiek. Ook hier is ruimte om te loungen. En wel in heel bijzondere stoelen: zo zijn er grote metalen handen waar je in kunt plaatsnemen en gekleurde boxen ondersteund door rode teddyberen gemaakt van steen.
Meer zien van Conemoting market? Wandel er rond met de video:
13. Freitag, Amsterdam
Ja hoor, alweer Amsterdam. Onze hoofdstad komt maar liefst vier keer voor in dit overzicht. Ook het Zwitserse tassenmerk Freitag weet de weg ernaartoe te vinden. Twee jaar na de opening van een winkel in Rotterdam was in september 020 aan de beurt.
Freitag-oprichters Daniel en Markus Freitag startten 25 jaar geleden met het maken van tassen van oud vrachtwagenzeil. Die waterdichte tassen waren ideaal voor hun dagelijkse fietstocht naar het werk. De link tussen Freitag en fietsen is altijd gebleven. Fietsstad Amsterdam lijkt daardoor een goede plek voor een brandstore.
In de winkel in de Negen Straatjes kun je bovendien een fiets van Roetz Bikes huren. Verder legt het merk er het productieproces van de tassen uit en is er een fietsbioscoop die je zelf van stroom kunt voorzien door te fietsen.
14. Big+ Click & Collect, Asjdod
Een pakketje ophalen is meestal niet de meest enerverende ervaring. Bij het ophaalpunt Big+ Click & Collect in Israël moet dat anders zijn.
De ruimte is zo ingericht dat je er in alle rust even kunt zitten, genieten van een kop koffie of je net ontvangen nieuwe kledingstuk even kunt passen.
Bij binnenkomst wordt op basis van klantidentificatie het kluisje geopend dat overeenkomt met je bestelling. En zelfs de koffiemachine heeft een geheugenoptie, zodat je bij een volgend bezoek weer je favoriete koffie voorgeschoteld krijgt. Op het moment dat je de ruimte betreedt, lichten de kluisjes op.
15. Le Bon Marché, Parijs
Luxewarenhuis Le Bon Marché gaf Belgisch talent dit najaar een podium met de instore expositie ‘Il était une fois la Belgique’, oftewel ‘Er was eens in België’.
Strips van onder meer de Smurfen en Robbedoes speelden daarin een prominente rol. De iconische stripfiguren hebben onder meer bezit genomen van de iconische trap. Daarnaast duiken ze op diverse plaatsen in het warenhuis duiken op, als poppetjes, op schilderijen en in boekvorm.
Er waren ook allerlei Belgische lekkernijen als chocolade en koekjes te koop. De modeafdelingen hadden daarnaast een Belgisch tintje gekregen. Zo waren er op de vrouwenafdeling pop-ups van onder meer Essentiel en Delfaux en was er op de mannenafdeling ruimte vrijgemaakt voor kleding van merken als Antwrp, Bellerose, Arte, La Patate en skateboards van The Skateroom.
16. Dryy Garment Care, Washington
De ambities van Dryy Garment Care, een Amerikaanse stomerij-startup, zijn niet mis. Het bedrijf wil de industrie revolutioneren met een naar eigen zeggen 'innovatief retailconcept'. Aan het interieur van Dryy’s nieuwe concept in Washington zal het in elk geval niet liggen.
Het bedrijf heeft een softwaresysteem dat kleding 'trackt' en de klant automatisch een seintje geeft wanneer zijn kledingstukken klaar zijn. De ruimte is zo ingericht dat klanten zelf de keuze hebben om snel in en uit te lopen of er juist wat meer tijd door te brengen. Zo is er een lange bar geplaatst waaraan ze kunnen plaatsnemen en kunnen wachten tot hun kleding klaar is.
De ruimte is voorzien van een 'education wall' waarop informatie staat over Dryy en de producten die het bedrijf gebruikt. Ook is er een consultatieruimte waar advies wordt gegeven en evenementen kunnen plaatsvinden.
Dryy heeft met zijn nieuwe concept al contracten getekend op vier andere locaties in de Verenigde Staten.
13. Opium, Mumbai
Brillenmerk Opium voorzag deze pop-upstore op het vliegveld van Mumbai van optische illusies. Door het futuristische neon interieur vallen de brillen – waar het eigenlijk om gaat – bijna niet op.
De gedachte achter het baksteenachtige interieur met neonkleurtinten is dat Opium op die manier refereert naar wat brillen doen: het kleuren of verbeteren van de afbeelding. Het resultaat is een excentrieke beleving door een versimpelde versie van colorblocking.
18. Majimaya, Taito
Geen pastelkleuren of bloemetjespatroon, maar een stoer en industrieel interieur dat bak- en kookgerei in een ander daglicht plaatst in dit Majimaya-filiaal.
De façade van de vernieuwde winkel, gelegen in de stad Taito (Japan), is al een blikvanger, bedekt met grote roestbruine platen. Binnenin is het keukengerei uitgestald over stalen constructies met houten planken, die zorgen voor een industrieel uiterlijk.
Ook de wanden zijn bedekt met bak- en kookspullen, waaronder de houten mallen waarmee Majimaya groot is geworden.
Veruit het meest opvallend is het gaas rondom de trap, waaraan maar liefst drieduizend verschillende tinnen figuurtjes bevestigd zijn. De architect heeft de vormpjes omgedoopt tot 'mallen van geluk'. Aan elk figuurtje is een nummer bevestigd, dat correspondeert met het nummer op één van de drieduizend doosjes die naast de trap staan opgesteld. Zo kunnen klanten het vormpje van hun keuze zelf uit de schappen pakken.
De kookwinkel is gevestigd in 'Kappabashi Tool Street', een Japanse winkelstraat waar je zo'n 170 winkels in keukengerei, bakspullen, etenswaren en servies vindt. De Majimaya-winkel opende er in 1946 zijn deuren, als eerste kookwinkel van Japan.
19. Hoff, Madrid
Schoenen zijn de hoofdrolspelers in deze flagshipstore van Hoff. De kleurrijke sneakers komen goed tot hun recht in deze minimalistische winkel in Madrid.
Bezoekers moesten een ‘zen-gevoel van ruimtelijke harmonie ervaren’, aldus de architecten. Het team gebruikte daarom een neutraal en zacht kleurenpalet van roze, grijze en bleekgewassen groene tinten. Het benodigde contrast komt door de meubels die gemaakt zijn van steen en marmer. Het Spaanse merk werd in 2016 opgericht en heeft sindsdien meer dan 250.000 paar sneakers in zeventig landen verkocht. Dit is hun eerste fysieke vestiging.
Meer zien van Hoff? Bekijk hier hoe het storedesign tot stand kwam:
20. Lynk & Co, Amsterdam
Voor het laatste maar zeker niet het minst opvallende storedesign gaan we weer naar Amsterdam. Dit najaar opende Lynk & Co de deuren aan het Rokin.
Lynk & Co is een automerk, maar dan niet in de traditionele zin van het woord. De startup wil namelijk zo min mogelijk auto’s verkopen. Het merk wil mobiliteit veranderen door auto’s te delen, niet te bezitten. Een streamingsdienst voor mobiliteit, zogezegd.
Dit is dan ook geen typische showroom. Je ziet de 01 plug-in hybride auto – de enige auto die het merk in Nederland verkoopt – pas als je ruim over de drempel van de Lynk & Co Club bent.
Vintage sneakers, meubels, skateboarden, zonnebrillen, sieraden: alles wat je ziet is te koop. Elke week vinden er minimaal twee events plaats, variërend van sneakerdrops tot kookworkshops en filmavonden.
Lynk & Co wil de industrie van binnenuit verduurzamen en biedt drie mogelijkheden. Natuurlijk kun je de 01 kopen, maar het afsluiten van een membership heeft de voorkeur. Voor een abonnement van 500 euro per maand heb je de auto tot je beschikking.
De derde optie is het free membership. Daarbij huur je een auto van iemand die een 01 bezit. Eigenaren bieden hun voertuig aan via een platform, Lynk & Co dekt de verzekering en het geplande onderhoud. Ruilen gaat trouwens via een app, je hoeft dus geen sleutels uit te wisselen.