Vijf topretailers vertellen RetailTrends over het moment waarop ze zich realiseerden dat de wereld op zijn kop stond én hoe ze daarin – met vallen en opstaan – hun weg vinden. Frans Hartong, coo van Intergamma: "In een crisis als deze leer je het bedrijf op een andere manier kennen." 

Let op: dit artikel is geschreven voor de 'harde lockdown'.


“De eerste tekenen dat de gevolgen van het coronavirus weleens ernstig konden worden zagen we al vroeg. Dat komt door onze logistieke banden met China, waar de crisis begon. De impact op Nederland konden we toen natuurlijk niet voorzien. Toen hier de eerste gevallen bekend werden werd ons snel duidelijk dat het niet de goede kant op ging.


De eerste stap die wij zetten – en dat bleek achteraf een heel goede – was het vormen van een kernteam. Dat bestond uit een doorsnede van het bedrijf, met beslissers uit alle disciplines van de organisatie. 


Van de ceo tot de man op de vloer
Onze eerste zorg was dat personeel veilig kon blijven werken en klanten veilig konden winkelen. 
Essentieel daarbij is de communicatie in de organisatie. Letterlijk van de ceo tot de man op de vloer moest iedereen ervan...