Vijf topretailers vertellen RetailTrends over het moment waarop ze zich realiseerden dat de wereld op zijn kop stond én hoe ze daarin – met vallen en opstaan – hun weg vinden. Bart van den Nieuwenhof, ceo van Hans Anders: "Ik moest vaak denken aan een verhaal dat ik ooit hoorde over wat piloten doen in een stresssituatie: eerst dertig seconden rustig nadenken en dan pas handelen."


“Mijn vader zei laatst: ‘Zelfs een oorlog zie je aankomen.’ En dat vat voor mij álles samen in deze coronacrisis. Vanuit het niets was er iets ongrijpbaars en beangstigends dat ons allemaal bij de keel grijpt, dat ons allemaal raakt. Iedereen, wereldwijd." 


Ondenkbaar, een p​​​​​andemie
"Ik zit al heel wat jaren in de retail, maar in geen enkele businesscase die ik ooit las stond het woord pandemie. Niemand had ooit bedacht dat dit op deze schaal en met deze termijn kon gebeuren."


"Hans Anders is actief in Nederland, Duitsland, België, Oostenrijk en Zweden. Vanuit consumenten en medewerkers in het zuiden van Wallonië kwamen begin maart de eerste signalen dat er iets aan de hand was. Er was toen nog weinig bekend over het virus en de ernst ervan, maar ik voelde...