Bax Music groeit door, ondanks daling in winkels

Bax Music verwacht dit jaar af te sluiten met een omzet van zo’n 130 miljoen euro. “De daling in de winkels vangen we driedubbeldwars op met online”, zegt eigenaar Jochanan Bax in de RetailTrends-podcast.

Bax Music zag tijdens de lockdown veel mensen een muziekhobby oppakken. Met name in het begin van de crisis schoot de omzet daardoor omhoog. “We hebben weken gezien met tachtig, negentig procent groei.” Aan de zakelijke kant liep het juist minder, onder meer door het gebrek aan evenementen en de gesloten horeca. Waar Bax Music normaal 75 procent aan consumenten verkoopt en 25 aan zakelijke klanten, is die verhouding nu 85-15.

De specialist in muziekapparatuur beschouwt zich als een van de winnaars van de coronacrisis. “E-commerce krijgt een megaboost en wij hebben heel veel geld geïnvesteerd in ons platform”, zegt Bax. “Dat betaalt zich nu uit.”

In de meeste van de vier fysieke winkels van Bax Music daalt de omzet juist. Gemiddeld komt de terugval daar uit op zo’n twintig procent. In 2019 was de retailer goed voor een kleine 116 miljoen euro omzet.

Jochanan Bax gaat in de podcast ook in op zijn geloof in hard franchise, het dilemma van de platformstrategie en waarom Coolblue geen concurrent is. Luister hier het hele gesprek
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de gratis nieuwsbrieven van RetailTrends en mis niets!

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!