Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: de supermarkten en Go Lemon.
Winnaar: de supermarkten
Dat de coronacrisis de meeste supermarkten geen windeieren legt, werd vorig jaar al snel duidelijk. De branche kan dan ook spreken van een positieve afsluiting van het jaar, met een kerstomzet van 966 miljoen euro – een stijging van 21 procent ten opzichte van vorig jaar. Jumbo, Coop en Plus: stuk voor stuk presenteerden ze in de eerste week van 2021 opvallend positieve cijfers. Zo draaide Jumbo vorig jaar een consumentenomzet van 9,68 miljard euro, vijftien procent meer dan het jaar ervoor. Bij Coop steeg de omzet met zestien procent en bij Plus met veertien procent. Een kleine kanttekening is hier wel op zijn plaats: 2020 kende 53 weken, een week meer dan 2019.
Verliezer: Go Lemon
Het doek is gevallen voor Go Lemon, dat Apple-producten in abonnementsvorm aanbood. Het bedrijf werd vier jaar geleden opgericht door Bas van der Putten uit Laren....
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: de supermarkten en Go Lemon.
Winnaar: de supermarkten
Dat de coronacrisis de meeste supermarkten geen windeieren legt, werd vorig jaar al snel duidelijk. De branche kan dan ook spreken van een positieve afsluiting van het jaar, met een kerstomzet van 966 miljoen euro – een stijging van 21 procent ten opzichte van vorig jaar. Jumbo, Coop en Plus: stuk voor stuk presenteerden ze in de eerste week van 2021 opvallend positieve cijfers. Zo draaide Jumbo vorig jaar een consumentenomzet van 9,68 miljard euro, vijftien procent meer dan het jaar ervoor. Bij Coop steeg de omzet met zestien procent en bij Plus met veertien procent. Een kleine kanttekening is hier wel op zijn plaats: 2020 kende 53 weken, een week meer dan 2019.
Verliezer: Go Lemon
Het doek is gevallen voor Go Lemon, dat Apple-producten in abonnementsvorm aanbood. Het bedrijf werd vier jaar geleden opgericht door Bas van der Putten uit Laren. Van der Putten kwam op het idee voor Go Lemon toen hij een iPhone 7 wilde hebben en merkte dat daar nog geen abonnementsmodel voor bestond. Eind 2017 werd er via crowdfunding binnen tien dagen 250 duizend euro opgehaald, waarna ook investeerders instapten. In 2019 eindigde Go Lemon bij de Shopping Awards nog als tweede in de categorie starter, achter speciaalbiermerk Beerwulf. Waarom het bedrijf failliet is en wat dit betekent voor de klanten van Go Lemon is nog niet duidelijk.