Consumenten die hun cadeaukaart niet kunnen verzilveren wegens de lockdown mogen daar niet de dupe van worden. Dat stelt de Branchevereniging Cadeaukaarten Nederland (BVCNL).

De vereniging roept ondernemers op om coulance te tonen richting consumenten met cadeaukaarten die alleen fysiek ingewisseld kunnen worden, bij locaties die wegens de coronamaatregelen gesloten zijn - zoals alle niet-essentiële winkels.

Hoe die coulance eruitziet verschilt volgens de BVCNL per kaart en kaartuitgever. Winkeliers moeten hier hun eigen invulling aan geven, stelt de vereniging. ‘Hoe partijen hiermee omgaan, is veelal te lezen op de sites van de cadeaukaarten.’ Voor cadeaukaarten die online ingewisseld kunnen worden, is geen aparte regeling nodig. 

Per jaar wordt er naar schatting 1,5 miljard euro aan cadeaukaarten gekocht. Afgelopen zomer diende staatssecretaris Mona Keijzer een concept-wetsvoorstel in om de minimale geldigheid van cadeaubonnen te verhogen van de huidige twaalf maanden naar twee jaar.