Zalando vraagt verzendkosten voor lange afstanden

Zalando vraagt verzendkosten voor lange afstanden

Zalando rekent sinds kort leveringskosten voor verzendingen over lange afstanden. “We hebben ons assortiment uitgebreid en dat extra aanbod wordt opgeslagen in logistieke centra die verder gelegen zijn. Voor die artikelen rekenen we dus 3,90 euro aan.”

Dat zegt een woordvoerder van Zalando tegen De Standaard. In Nederland rekent de webshop een bedrag van 2,95 euro. Het gaat bijvoorbeeld om bepaalde telefoonhoesjes, handschoenen of boxershorts. Op het platform staat bij de bewuste artikelen aangegeven dat het om een langeafstandslevering gaat. ‘Je betaalt maar één keer verzendkosten per bestelling, ook al heb je meerdere langeafstandsitems in je winkelmand zitten’, zo klinkt het. 

Naast Zalando zoeken ook andere webshops naar manieren om thuislevering betaald te maken, nu de populariteit van e-commerce tot ongekende hoogte stijgt. Zo rekent bol.com tegenwoordig 2,99 euro verzendkosten voor bestellingen onder de twintig euro, tenzij je een ‘Select’-klant wordt voor 9,99 euro per jaar. 

Volgens transporteconoom Roel Gevaers (Universiteit Antwerpen) houdt Zalando het waarschijnlijk niet bij de langeafstandsvergoeding. “Zeker nu we ook grotere en zwaardere zaken bestellen”, zegt hij tegen het Belgische dagblad. “Want de tijd dat we enkel kleine artikelen bestelden, is sinds de coronacrisis voorbij.” Daarnaast moeten veel bedrijven volgens Gevaers investeren in elektrische bestelwagens om ook op de lange termijn nog de binnenstad in te mogen. “Je kan er gif op innemen dat de klant daarvoor zal opdraaien en dat je in de toekomst zal moeten betalen voor leveringen aan huis.”
 

Reacties 5


Arie Feenstra 18 jan, 12:01

Veel mensen hebben er geen flauw benul van dat ze gezamenlijk met de webwinkels de retailmarkt omzeep helpen eigenlijk zou er van overheidswege een belasting geheven moeten worden voor milieu en retailmarkt ondersteuning op elk verzonden pakket. En op elke terugzending moet een dubbele heffing komen.
We hebben zelf een afhaalpunt gehad voor een koeriersdienst. Er gingen circa 75% van de pakjes die werden opgehaald de volgende dag of binnen een paar dagen weer terug.
En als dat dan nog compact werd ingepakt, maar bedrijven als Wehkamp stoppen een trui in een doos die meer dan 60% lucht bevat.
Hoezo bezig met milieu vervuiling.
En als je dan ziet war een koerier verdient of het afhaalpunt. Ten hemelschreiend, en absurd zo weinig. Wij zijn gestopt omdat die vergoeding bij lange na niet kostendekkend was en je er alleen maar op verliest, zonder dat het klanten aantrok. En dat terwijl je eigen klanten er de dupe van worden


Jouszef Ali 15 jan, 22:23

Idd, denk dat mensen wel weer eerder de stad in gaan. Zalando rekent per kledingstuk 2,95! Ik had twee broeken en twee truien uitgezocht, meer dan 10 euro extra aan verzendkosten!!!
Als ik dan zoveel extra moet betalen, ga ik toch liever de stad in. Kan ik het direct passen en alleen kopen wat bevalt. Daarbij kijk ik dan ook alleen bij de kleine boetiekjes en niet bij de grote ketens. Iedereen zou de lokale ondernemers moeten steunen!


Jacky Bogardy 15 jan, 20:57

Eindelijk! Er moet gewoon betaald worden voor het gemak om je bestellingen tot aan je voordeur geleverd te krijgen. Denk ook dat het retour sturen hierdoor zal afnemen. Mensen denken er veel te gemakkelijk over.


Peter Dijkstra 15 jan, 11:30

Het zal ook tijd worden. Iedereen de mond vol over vergroening terwijl het file rijden is met bestelbusjes. Voor niets gast de zon op.


Sjef Peeters 15 jan, 11:19

In Nederland rekent Zalando € 2,95 voor langeafstandverzending zag ik net nog.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!