'Shoeby loopt tientallen miljoenen mis'

'Shoeby loopt tientallen miljoenen mis'

Modeketen Shoeby liep vorig jaar door de coronacrisis tientallen miljoenen euro's omzet mis. Dat zegt oprichter Mieke van Deursen in een interview met de Volkskrant.

De steunpakketten van de overheid (NOW) dekken bij Shoeby slechts veertig procent van de loonkosten, stelt Van Deursen. De modebranche gaat met pieken en dalen, Shoeby kan in sommige kwartalen niet de noodzakelijke twintig procent omzetverlies aantonen. Als grote speler (Shoeby heeft 230 winkels) komt de keten niet in aanmerking voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL), die bedoeld is voor het midden- en kleinbedrijf. "Alleen enkele franchisenemers kunnen er gebruik van maken." Bovendien heeft Shoeby voor miljoenen euro's aan voorraad liggen. Van Deursen pleit voor volledige compensatie voor de voorraden.

De winkels van Shoeby zijn alleen geopend voor het ophalen van pakketjes van DHL. Kleding die online bij Shoeby is gekocht, mag niet worden afgehaald. "Ik vind het een rare kronkel in de coronawetgeving." Van Deursen vreest dat ze nog meer in de kosten moet gaan snijden als de lockdown langer aanhoudt. "Je ziet je levenswerk door je handen glippen. Ik besef dat de regering voor helse dilemma's staat, maar ik voel me als ondernemer ook in de steek gelaten." Als Shoeby in maart nog niet open is, zijn de gevolgen volgens Van Deursen niet te overzien. Ze vreest sowieso een enorme kaalslag in de winkelstraat.

Eind februari staan openingen van nieuwe winkels gepland. Volgens zoon Mitch van Deursen, inmiddels de ceo bij Shoeby, lijkt het er vooralsnog op dat die openingen gewoon doorgaan. "Het zijn verplichtingen waar we niet onderuit kunnen", zegt hij tegen RetailNews.

 

Reacties 6


p G 18 jan, 12:23

Dit is de spijker op z'n kop. Of je nou Shoeby bent, We Fashion, Okay Fashion etc etc of iedere andere lokale mode retailer uit zomaar een willekeurig dorp bent. De steun die je krijgt kun je geen steun noemen. Dat is hooguit een doekje voor het bloeden.
De maatregelenen zijn begrijpelijk maar in heel veel situaties niet fair.
Dit wordt bepaald door mensen die iedere maand hun salaris gestort krijgen. De ondernemer betaald wel een erg zware prijs.
Is dit eerlijk?
Straks zitten er meerdere ondernemers met een dikke schuld omdat ze niet genoeg gesteund zijn.
Als we hier samen doorheen moeten, dan zou de pijn eerlijk verdeeld moeten worden en zou er ook regelgeving moeten komen mbt andere punten
Bijvoorbeeld: inleveren vakantie dagen personeel dat thuis zit ( loopt nog gewoon door ), voorstel qua huurbetalingen in maanden dat winkels dicht zijn ( bijvoorbeeld 50 % huurder 50 % verhuurder), niet kijken naar omzet per kwartaal maar naar week en vergoedingen van 100% loon of een bijdrage van de werknemer ( gebeurt ook in Belgie ) . en zo kan ik nog wel even doorgaan. Zonder aanpassingen op de onzinnige huidige "steun "zal er veel onnodig kapot gaan. En dat komt dan doordat mensen die iedere maand keurig een salaris krijgen, bepalen of een eerlijke ondernemer zijn levenswerk voort man zetten.


P T 18 jan, 12:32

Dit is de wet van de sterkste die wint!


Menno Ammerlaan 18 jan, 19:19

De hele retail wordt door de overheid op scherp gezet. De grote en machtige supermarkten worden alleen maar groter en machtiger gemaakt door de overheid. Ik zeg: alles weer open, met maximaal aantal bezoekers; winkels, horeca, entertainment noem maar op. Stop alle regelingen en laat het aan de markt over. Investeer alle gelden die nu dus niet naar steunpakketten gaan naar de gezondheidszorg, hier is te veel jaren te veel bezuinigd! Bouw nieuwe ziekenhuizen, breid de zorg fors uit. Hebben we de komende 20 jaar ook nog wat aan!


Winston van Meerdamp 18 jan, 21:09

Mark Rutte wordt binnenkort CEO van zo'n supermarkt. Moet je opletten !


Jeroen In ‘t Veld 19 jan, 16:04

Wat mij opvalt, is dat de m.n. de fashionretail klaagt. Is dit niet voor een deel aan zichzelf te danken? Immers, de retailbranche is ‘slechts’ enkele weken verplicht gesloten en het water stijgt ze al aan de lippen. Natuurlijk, de kerstperiode is één van de belangrijkste omzetperiodes, dat is een behoorlijke aderlating. Maar heeft men, en dan m.n. die grote ketens, geen buffer? Is het zo, dat het geld, wat het voorgaande seizoen wordt verdiend, gestoken dient te worden in de eerstvolgende collectie? En hoe doet de horeca dat dan?

Daarnaast ken ik fashionbedrijven, die gebruik maken, of hebben gemaakt, van de NOW-regeling, maar alsnog mensen hebben ontslagen. Terwijl de retail-directeur en alle regiomanagers, met niet-geringe salarissen, op hun plaats blijven zitten, terwijl er in ‘het veld’ niet veel te managen valt. Bezuinigingen op de verkeerde manier, mijn inziens. Laat de fashion-retail, en dan degenen met de grootste klaagzang (in de regel ook de grotere ketens) eerst eens naar zichzelf kijken: heb ik de juiste bezuinigingen doorgevoerd; ben ik op een andere manier pro-actief en ondernemend genoeg?


Ton Kelders 22 jan, 13:46

Beste Jeroen , je bent de eerste lockdown vergeten , nou wij niet de eerste lockdown zorgde al maanden voor een omzet verlies van 70% tot 100% en die hebben geprobeerd goed te maken in 3e kwartaal en daar wordt nu iedereen voor gestraft omdat de min omzet berekend wordt over het hele 4e kwartaal ,de gemiste omzet in de beste weken van het jaar wordt daarmee dus niet gecompenseerd , ook de voorraad compensatie is o,o als je geen 20% min omzet hebt. De berekening betreffende de overgebleven voorraad wordt gedaan over de gemiste omzet van Q4 , dat is appels met peren vergelijken wat ook de ondernemingen die geen 20% min hadden krijgen dus ook niets van hun verouderde voorraad terwijl door het gemis in december/jan zeker €100.000 per winkel is dus de inkoopwaarde daarvan hangt er nog en is waardeloos geworden . Eenvoudig zou het zijn om de strop van de voorraad afgezet tegen de inkoopwaarde voor 20% te vergoeden. Maar dat komt het kabinet duurder te staan vandaar hun achterlijke berekening waar ik Nooit akkoord mee had gegaan.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!