'Grote winkelketens laten personeel niet-gewerkte uren onbetaald inhalen'

'Grote winkelketens laten personeel niet-gewerkte uren onbetaald inhalen'

Verschillende grote winkelketens verplichten hun werknemers om tijdens de lockdown minder te werken en die uren later onbetaald in te halen. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag en De Groene Amsterdammer. Dit terwijl de ketens tijdens de lockdown miljoenen aan subsidie ontvangen om hun personeel in dienst te houden. 

Zo kreeg Jolanda van haar werkgever Wibra een mail waarin stond dat het personeel 35 procent van zijn uren moest inleveren. Die uren zouden ze moeten inhalen zodra de winkels weer opengaan, zonder daarvoor betaald te krijgen – terwijl de uren voor een groot deel al betaald zijn door de belastingbetaler via de NOW-regeling. 

Wibra beroept zich in een reactie op EenVandaag op de cao van de sector Winkelstraat. Volgens die cao is er sprake van contracten met een gemiddelde arbeidstijd, waarvan 35 procent kan worden afgeweken. De min- en plusuren moeten aan het einde van het jaar weer in balans zijn. 

Volgens arbeidsrechtjurist Pascal Besselink van DAS Rechtsbijstand ‘kun je je afvragen of die cao voor deze situatie geschreven is’. “Als iemand zonder zijn of haar eigen schuld de uren niet kan maken die hij of zij wel wil maken, en deze na maanden moet inhalen, kan je je afvragen of het redelijk is”, aldus Besselink. “Uitgangspunt in de wet is dat je recht hebt op loon, ook als je niet werkt, tenzij niet werken jouw schuld is." 

Ook vakbond FNV ontvangt tientallen klachten van werknemers die gedwongen worden hun ‘minuren’ in te halen, onder meer van personeel van Wibra, Blokker, Bristol, HEMA-franchisers en Intratuin. De vakbond vindt dat de politiek moet ingrijpen en onderzoekt of de situatie juridisch wel door de beugel kan. "Maar het liefst komen we er natuurlijk uit met een goed gesprek."
 

Reacties 15


Jo Mommers 26 mrt, 18:16

Helemaal mee eens Sophie
Mijn vriendin precies het zelfde.
Vieze praktijken van Douglas ( FNV heeft inmiddels Douglas gevraagd om te stoppen met deze praktijken)


Sophie Karst 1 mrt, 19:11

Douglas doet hier ook aan mee. In het filiaal van mijn nichtje moeten ze elke week verplicht min uren schrijven (ondanks dat ze haar uren wel kan maken daar). Later moeten ze dat gaan inhalen in eigen filiaal of in een ander filiaal.
Er wordt geen rekening gehouden met gezinssituaties, gewoon niet zeuren. Daarnaast moeten ze gewoon elke dag werken in de winkel en thuis verplicht cursussen volgen (die uren worden niet geschreven ) Niemand zit voor zijn lol thuis in deze situatie, en niemand heeft hier voor gekozen. En straks als alles weer open mag moet het winkelpersoneel zich over de kop werken om 3 maanden min uren in te halen bovenop de gewone contract uren of alle vakantie uren kwijt van het hele jaar.


Hugo de Boer 26 feb, 17:04

FNV kan nu wel klagen, maar de fout ligt vooral ook bij de bonden. Zij zijn akkoord gegaan met een CAO waarin deze clausule is opgenomen. Een afwijking van 35% is natuurlijk absurd, maar dat hadden de bonden dus ook moeten inzien toen ze in onderhandeling waren en niet blind moeten tekenen.


Petra Niemeijer 26 feb, 00:02

Niet alle HEMA franchisers doen dit. Jammer dat het wel zo over komt


Xander Tukker 25 feb, 17:28

Ja, van Haren schoenen heeft hier ook een handje van en wordt door Retailmanagers gepusht.


Joost Kriek 25 feb, 16:58

De massa koopt massaal online en bij (inter)nationale concerns. De kleine zelfstandige of mkb-er die gewoon ouderwets mensen in vaste dienst neemt verdwijnt of krijgt de deksel op hun neus als ze 2 jaar moeten doorbetalen bij ziekte. Laag geschoolde mensen kunnen straks net zoals vroeger weer naast een loopband gaan staan om pakketjes te moeten inpakken. Maar de politiek heeft er amper oog voor, die gaan mee in de lobby van bedrijven zoals Amazon of Bol.com. Dus als je wil dat mensen een rot baantje krijgen in grote magazijnen en ongezellige dorp/stadkernen, blijf dan vooral online kopen!


Loes Busker 25 feb, 15:52

Wat ben ik blij met mijn baas alles volgens de regels.


André houthuijzen 24 feb, 23:23

we.moeten terug na de tijd van toen, weg met de mega grote winkel Concerns, en terug na de kleine en middelgrote winkels die zuinig zijn op hun personeel en de inzet er van waarderen en waar je niet een voet veeg bent of een nummer en waar het niet alleen maar draait om veel winst maken.


melinda van aard 24 feb, 22:31

Ik snap wel dat je een deel moet inhalen de meeste mensen vinden het niet erg om dat deels te doen.
Maar medewerkers bij de 'grote ketens' zitten momenteel ongeveer op min uren van -70 tot wel -100 en er is nog geen zicht in wanneer de winkels open kunnen.
Deze min uren moeten tot en met december ingehaald worden. Dat beteken dus dat je ongeveer 6 dagen per week alle weekenden en koopavonden erbij moet werken. Dit is toch compleet belachelijk? En je raad het al geen van de 'leidinggevende of zelfs assistenten daar van hebben min uren hoe zou dat nu komen?


Carol Jumca 24 feb, 21:59

Action winkel doet ook dwing aan de personeel te werken met een zware en irritant taken alles om de uren te inhalen. Ze verlaafd aan de personeel wil meer extra werken zonder waardering met slecthe leidinggevende of bedrifsleinding


Carolien Pater 24 feb, 19:39

Gelijk subsidies stop zetten. En terug halen...


s W 24 feb, 18:51

Deze crisis is erg....maar dat de medewerkers een deel van de uren moeten inhalen is toch ook niet te doen.....Eerst je contracturen en dan nog extra bovenop? Moeilijk voor mensen die kinderen hebben of mantelzorger zijn....hoe moeten ze dit nu combineren?


JVW Jans 24 feb, 16:40

Beste Peter rl,

Jan met de pet is wel bereid tot een compromis. Maar waarom moet Jan met de pet altijd voor zulke dingen opdraaien?

Hoge omzetten, goede jaarcijfers. En Jan met de pet deelt niet mee, en moet nu inleveren.

Wat klopt hier niet aan?


peter rl 24 feb, 12:52

Zo zie je maar weer dat Jan met de pet tot geen enkel compromis bereid is. Meteen klagen. We zitten in een gigantische crisis, veel bedrijven lijden enorme verliezen, de overheid (lees de belastingbetaler) geeft enorme subsidies, maar het winkelpersoneel krijgt gewoon doorbetaald en schreeuwt moord en brand als ze wordt gevraagd om daar later ook eens wat uurtjes voor te werken.

Veel Nederlanders zitten op dit moment thuis op de bank en krijgen lekker doorbetaald en voelen op geen enkele manier de pijn. Sterker nog ze hebben betaald vakantie.


A Anoniem 24 feb, 10:57

Hunkemöller doet dit ook met hun personeel met vaste uren per week.
Zelfs hun parttimers die 3-12 per week contracten hebben proberen ze sinds de lockdown te vertellen dat dat niet per week is maar per maand, klopt niks van

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!