Bol.com weer sterkste merk, HEMA stormt top drie binnen

Voor het eerst in vijf jaar tijd is de top drie van sterkste retailmerken van ons land veranderd. HEMA stijgt van de zevende naar de derde plek en bereikt zo zijn hoogste positie ooit. Dat blijkt uit het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy dat gepubliceerd is in het aprilnummer van RetailTrends.

Webwinkel bol.com staat onveranderd op de eerste plaats. Kruidvat, dat de afgelopen jaren steevast op de derde plek stond, is naar de tweede positie gestegen. Nog opvallender is dat HEMA vier plaatsen klimt en ook in de top drie belandt. Volgens onderzoeker Beerda is dit te verklaren door het burgerinitiatief om de consument mede-eigenaar te laten worden van de winkelketen. Dat heeft volgens hem het ‘wij-gevoel’ onder HEMA-klanten versterkt.

De stijging van HEMA en Kruidvat gaat ten koste van Albert Heijn, dat van plek twee naar de vierde plaats zakt. De grootste supermarktketen van Nederland wordt in deze crisistijd als te zelfverzekerd en dus als arrogant ervaren, verklaart Beerda. “Het advies aan Albert Heijn is dan ook om een deel van de coronawinst te investeren in een charmeoffensief.”

Albert Heijn laat in een reactie weten dat de focus afgelopen jaar lag op vellig werken en boodschappen doen. “Om die reden was onze communicatie relatief gezien functioneler”, aldus een woordvoerder. Ze benadrukt dat merkbeleving nog steeds heel belangrijk is voor Albert Heijn en dat de supermarktketen blij is nog steeds in de top vijf te staan. “We gaan hard ons best doen om weer terug te komen naar de tweede of misschien zelfs de nummer-een-positie.”

De opvallendste nieuwe binnenkomer is AliExpress. De Chinese webshop staat voor het eerst in de lijst van honderd sterkste merken en direct op plek 38.

Meer weten over het Retail Merkenonderzoek? Bekijk hier de gehele lijst. Nog geen member? Kijk dan hier.
 

Reacties 4


James Cooper 9 apr, 10:38

De zeer royale beloning voor de AH directie en het traineren van de CAO onderhandelingen voor mensen op de vloer zal het positieve gevoel bij Albert Heijn ook geen goed gedaan hebben.


Reinder Koornstra 9 apr, 10:47

Haha, wat bij Albert Heijn in 40 jaar aan arrogantie is opgebouwd, verander je niet zomaar via een ‘charme offensief’. Het maakt deel uit van het DNA van het bedrijf! Overigens, in de succesvolle jaren ‘70 bij V&D werden we ook arrogant! Dát hebben ze er bij Karstadt AG wel snel uitgekregen.
Maar de huidige actie om ‘samen met boer’ Nederland te redden komt nog steeds uit die hoek! ‘De boer’ kan van hij/zij verkoopt aan AH nauwelijks rondkomen, terwijl AH niet weten wat ze ,met al dat geld moeten!


John Eves 9 apr, 11:20

De daling van AH hebben ze geheel aan henzelf te danken.
De arrogantie om bedrijven een boete op te leggen wanneer zij door corona omstandigheden niet of niet geheel kunnen leveren zorgt voor afkeer bij het plubliek.


Frits Coppers 10 apr, 15:02

Albert Heijn zijn een stelletje arrogante kwallen. Blij dat zij niet meer in de top3 staan! Walgelijk imago

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!