Voor het eerst in vijf jaar tijd is de top drie van sterkste retailmerken van ons land veranderd. HEMA stijgt van de zevende naar de derde plek en bereikt zo zijn hoogste positie ooit. Dat blijkt uit het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy dat gepubliceerd is in het aprilnummer van RetailTrends.
Webwinkel bol.com staat onveranderd op de eerste plaats. Kruidvat, dat de afgelopen jaren steevast op de derde plek stond, is naar de tweede positie gestegen. Nog opvallender is dat HEMA vier plaatsen klimt en ook in de top drie belandt. Volgens onderzoeker Beerda is dit te verklaren door het burgerinitiatief om de consument mede-eigenaar te laten worden van de winkelketen. Dat heeft volgens hem het ‘wij-gevoel’ onder HEMA-klanten versterkt.
De stijging van HEMA en Kruidvat gaat ten koste van Albert Heijn, dat van plek twee naar de vierde plaats zakt. De grootste supermarktketen van Nederland wordt in deze crisistijd als te zelfverzekerd en dus als arrogant ervaren, verklaart Beerda. “Het advies aan Albert Heijn is dan ook om een deel van de coronawinst te investeren in een charmeoffensief.”
Albert Heijn laat in een reactie weten dat de focus afgelopen jaar lag op vellig werken en boodschappen doen. “Om die reden was onze communicatie relatief gezien functioneler”, aldus een woordvoerder. Ze benadrukt dat merkbeleving nog steeds heel belangrijk is voor Albert Heijn en dat de supermarktketen blij is nog steeds in de top vijf te staan. “We gaan hard ons best doen om weer terug te komen naar de tweede of misschien zelfs de nummer-een-positie.”
De opvallendste nieuwe binnenkomer is AliExpress. De Chinese webshop staat voor het eerst in de lijst van honderd sterkste merken en direct op plek 38.
Meer weten over het Retail Merkenonderzoek? Bekijk hier de gehele lijst. Nog geen member? Kijk dan hier.
Frits Coppers 10 apr, 17:02
John Eves 9 apr, 13:20
Reinder Koornstra 9 apr, 12:47
James Cooper 9 apr, 12:38