Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: HEMA en D-reizen.
Winnaar: HEMA
Bij de waardering voor een winkelketen speelt het wij-gevoel een grote rol. Dat is al sinds de eerste meting van het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda in 2015 duidelijk. En met dat wij-gevoel zit het bij HEMA zó goed dat het warenhuis voor het eerst in de top drie van sterkste merken is terechtgekomen. Van plek zeven naar plek drie. Volgens Beerda komt dat door het burgerinitiatief om de consument mede-eigenaar te laten worden van de winkelketen. Het is de bedoeling dat je er binnenkort 'stukjes HEMA' kunt kopen. Elk stukje bestaat uit een certificaat met een winstafhankelijk rendement. Bij Albert Heijn, waarmee scheidend HEMA-topman Tjeerd Jegen in de clinch lag wegens vermeend gestunt met non-food, is het wij-gevoel juist minder geworden. Te zelfverzekerd, te arrogant, vindt de klant. Tip van Beerda: investeer een deel van de coronawinst in een charmeoffensief.
Verliezer:...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: HEMA en D-reizen.
Winnaar: HEMA
Bij de waardering voor een winkelketen speelt het wij-gevoel een grote rol. Dat is al sinds de eerste meting van het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda in 2015 duidelijk. En met dat wij-gevoel zit het bij HEMA zó goed dat het warenhuis voor het eerst in de top drie van sterkste merken is terechtgekomen. Van plek zeven naar plek drie. Volgens Beerda komt dat door het burgerinitiatief om de consument mede-eigenaar te laten worden van de winkelketen. Het is de bedoeling dat je er binnenkort 'stukjes HEMA' kunt kopen. Elk stukje bestaat uit een certificaat met een winstafhankelijk rendement. Bij Albert Heijn, waarmee scheidend HEMA-topman Tjeerd Jegen in de clinch lag wegens vermeend gestunt met non-food, is het wij-gevoel juist minder geworden. Te zelfverzekerd, te arrogant, vindt de klant. Tip van Beerda: investeer een deel van de coronawinst in een charmeoffensief.
Verliezer: D-reizen
Lever honderd gulden aan kassabonnen in, betaal 97,50 gulden bij en je kunt op vakantie. Met de bus, tien dagen naar het Gardameer in Italië. Deze actie van supermarktketen Dirk van den Broek in Amsterdam was in 1965 zo'n succes dat er twee jaar later een reisbureau werd geopend: D-Tours, aan de Bilderdijkstraat. Al snel volgden reisbureaus in Haarlem, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en de rest van Nederland. In 2014 verkocht de familie Van den Broek de keten, die toen inmiddels D-reizen heette en zo'n 270 reisbureaus had. Samen met VakantieXperts werd D-reizen ondergebracht bij de D-rt Groep van het Duitse Raiffeisen Touristik Group. De eerste jaren verliepen moeizaam, maar in 2018 konden voor het eerst zwarte cijfers worden overlegd. Dat zat er vorig jaar niet in. Door de coronacrisis kwam D-reizen in grote problemen. Bij het bedrijf, sinds december in handen van ceo Jan Henne de Dijn en technisch directeur Marije Haeck, kwam door reisverboden en andere beperkende maatregelen nauwelijks nog geld binnen. Toen ook nog het voucherfonds te lang op zich liet wachten, viel deze week het doek voor D-reizen - met 285 winkels en 1100 medewerkers. De franchiseformule VakantieXperts valt buiten het faillissement.