Malaise in tv-gidsland zet door

Het gaat niet goed met televisiegidsen. Al jaren vertonen de oplagecijfers van deze bladen een dalende trend. De grootste verliezers zijn de NCRV-gids, Avro’s Televizier en Studio van de KRO. De afgelopen vijf jaar hebben zij liefst eenvijfde van hun abonnees verloren. Dat terwijl de inkomsten van via deze abonnementen erg belangrijk zijn voor de omroepen. En in de toekomst, als de publieke omroep minder geld krijgt van de overheid, zal dit alleen maar belangrijker worden, zo lijkt het.

De gidsen hebben nog voordeel gehad van het feit dat kranten die ook een gids op de markt wilden brengen, hiervoor geen toestemming kregen. De omroepen weigerden bijvoorbeeld met succes de Telegraaf de programmagegevens af te laten drukken. Er loert echter alweer een nieuw gevaar: de gids op internet. Programmagegevens van de publieke omroepen staan hier drie dagen van tevoren al op websites als www.tvgids.nl. De RTL-groep zet zelfs gegevens van een hele week op zijn sites.

Er zijn twee uitzonderingen op de dalende trend: de TV Krant van de Tros (met een betaalde oplage 191.000) en TV Satellite van Veronica, met een oplage van 48.000.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!