Holland Casino moedigt klanten met een ziekelijke goklust aan om door te blijven gaan met gokken. Dat terwijl het bedrijf, dat eigendom is van de Nederlandse staat, juist bedoeld is om gokexcessen te voorkomen. Dat concludeert Nieuwe Revu naar aanleiding van een eigen onderzoek.
“Holland Casino doet er alles aan om mensen leeg te spelen”, zegt oud-werknemer Kees Bakker, ontslagen bij het bedrijf na een arbeidsconflict over het beleid van het casino. “Het kansspelverslavingsbeleid is zo lek als een mandje. Het is een registratietechnische aangelegenheid, die niemand zal weerhouden van gokken. Er moet echt wat veranderen.”
Een casinomedewerker: “Waarom spreken ze niet gewoon iemand aan als er wat misgaat? Ze willen mensen langzaam leegspelen. Grote spelers behouden ze. En als ze bijna ‘op’ zijn, worden ze benaderd.” Uit een interne nota van Holland Casino uit 2000 blijkt dat 80 procent van de inkomsten afkomstig is van slechts 20 procent van de klanten. Die percentages zouden ook nu nog gelijk zijn. Het beleid van het casino zou volgens werknemers erop gericht zijn de grote klanten te stimuleren, zodat zij zoveel mogelijk uitgeven.
Holland Casino zet vraagtekens bij Kees Bakker als bron. Het verklaart dat het jongvolwassenenbeleid sinds 2003 is aangescherpt, en dat het aantal preventiegesprekken met potentiële probleemklanten in twee jaar van 550 naar 1097 is gestegen.
“Holland Casino moedigt gokexcessen aan"
Gepubliceerd op 16 maart 2006 om 00:00
Reacties 0