Bakker moet klant centraal stellen

Bakkers die de klant centraal stellen hebben grotere overlevingskansen. Dat stelt de Rabobank in het jaarlijkse rapport Cijfers en Trends. Volgens de bank moeten ondernemers de deegproductie en het bakken ontkoppelen, zodat beter en flexibeler ingespeeld kan worden op het aankoopgedrag van de klant. Een andere manier van `klant is koning` zou het opzetten van een zelfbedieningssysteem zijn naast het leveren van maatwerk. Dit is echter afhankelijk van de lokale marktomstandigheden. De Rabobank verwacht dat de consumptie van brood thuis niet wijzigt, maar ziet wel groeimogelijkheden voor het nuttigen van brood en broodproducten buiten de deur. De concurrentie van de supermarkten is groot. Volgens de bank blijft de druk op de positie van speciaalzaken onverminderd groot. Vooral de traditionele brood- en banketbakker op een minder gunstige locatie die kleinschalig produceert, zal het zwaar krijgen. De trends die de Rabobank signaleert zijn: schaalvergroting, vraag om gemak en luxe van consument, meer eetmomenten, roep om veilig en gezond voedsel en een groeiende voorkeur voor one-stop-shopping. In de bakkersbranche werken ongeveer 34.000 mensen bij in totaal 4.600 vestigingen. Ongeveer 2.600 hiervan zijn ambachtelijk.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!