Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Shein, Weleda en IKEA.
Shein
De Chinese mode-app Shein ontstond onder de naam ZZKKO in China, waar het in 2008 is gestart door Chris Xu. In eerste instantie verkocht zijn bedrijf alleen trouwjurken. Dat vertakte zich later naar algemene dameskleding en werd de naam Sheinside. In 2015 werd de naam ingekort. In totaal staat de onderneming in 56 landen op één binnen de shopping-categorie in de iOS App Store. Daarnaast staat de app in 124 landen in de top 5. Opmerkelijk is dat het modebedrijf daarmee Amazon van de troon stoot, dat in veel landen op nummer één stond. Verder is er weinig bekend over het bedrijf, de oprichter geeft namelijk geen interviews. In augustus vorig jaar had Shein nog een waardering van 15 miljard dollar, aldus PitchBook. Tegen deze...
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Shein, Weleda en IKEA.
Shein
De Chinese mode-app Shein ontstond onder de naam ZZKKO in China, waar het in 2008 is gestart door Chris Xu. In eerste instantie verkocht zijn bedrijf alleen trouwjurken. Dat vertakte zich later naar algemene dameskleding en werd de naam Sheinside. In 2015 werd de naam ingekort. In totaal staat de onderneming in 56 landen op één binnen de shopping-categorie in de iOS App Store. Daarnaast staat de app in 124 landen in de top 5. Opmerkelijk is dat het modebedrijf daarmee Amazon van de troon stoot, dat in veel landen op nummer één stond. Verder is er weinig bekend over het bedrijf, de oprichter geeft namelijk geen interviews. In augustus vorig jaar had Shein nog een waardering van 15 miljard dollar, aldus PitchBook. Tegen deze zomer was dat verdubbeld tot 30 miljard, met een jaarlijkse omzet van 10 miljard. Of er winst wordt gemaakt is niet bekend.
Weleda
Cosmeticamerk Weleda is een samenwerking aangegaan met de Plastic Soup Foundation. Daarmee willen ze nog meer impact maken op het gebied van duurzaamheid. Beide zetten zich in voor honderd procent natuurlijke verzorgingsproducten zonder microplastics. De Plastic Soup Foundation heeft hiervoor de app Beat the Microbead ontwikkeld, waarbij een consument een verzorgingsproduct alleen hoeft te scannen en meteen ziet of dit vrij van microplastics is. In deze app staan sinds kort ook de producten van Weleda. Om deze producten in de app te tonen ‘doneert’ Weleda jaarlijks een bedrag aan de Plastic Soup Foundation, zodat deze de app wereldwijd verder uit kan breiden.
IKEA
De Zweedse meubelreus wordt nu ook een energieleverancier: in Zweden lanceert IKEA een abonnementsdienst voor groene stroom en tegen 2025 hoopt de blauwe keten in alle markten hernieuwbare energie te laten opwekken en gebruiken. Gebruikers krijgen in ruil voor een vast bedrag per maand toegang tot elektriciteit uit zonne- of windenergie. Hun verbruik kunnen ze zelf bijhouden via de mobiele app Strömma, wat ook de naam is van een gemeente in de provincie Stockholm. IKEA werkt voor de dienst samen met zijn leverancier van zonnepanelen. Door energie af te nemen van jonge wind- en zonneparken wil de Zweedse retailer de bouw van dergelijke parken aanmoedigen. Daarnaast kunnen klanten met IKEA-zonnepanelen via de app ook hun eigen productie bijhouden en de elektriciteit die ze niet zelf gebruiken verkopen.