'Winkelgebied in binnenstad zal compacter worden'

'Winkelgebied in binnenstad zal compacter worden'

Het winkelgebied in de binnensteden zal in 2030 veel compacter zijn dan nu. Er zullen vooral veel meer woningen zijn. Die verwachting spreken experts uit in het septembernummer van RetailTrends.

Directeur Huib Lubbers van Bureau RMC: “In de afgelopen tien à vijftien jaar is door de opkomst van e-commerce de behoefte aan fysieke winkels afgenomen. De komende jaren zal dat nog verder afnemen, met misschien wel twintig tot dertig procent.”

Zo’n beetje alles wat winkels in de binnenstad aanbieden, kan ook online worden gekocht, zegt Lubbers. Maar ook bijvoorbeeld aan de rand van de stad. Winkelen zou volgens Lubbers dan ook niet de primaire functie van de binnenstad moeten zijn. “Van funshoppen naar fun hebben. Ik geloof heel erg in vertier op een andere manier.”

Hoogleraar Zef Hemel is het daarmee eens. Hij wijst erop dat de afgelopen decennia veel publieke functies uit de binnensteden zijn verdwenen. Het gaat bijvoorbeeld om postkantoren, rechtbanken, musea en stadhuizen. “Functies waarvoor je vroeger naar de binnen stad ging. Winkelen bleef over.” Het is volgens Hemel belangrijk om weer andere functies dan retail naar de binnenstad te brengen.

De mix van functies is volgens de deskundingen belangrijk en daar horen dus ook woningen bij. “Ik denk dat dat een grote vlucht gaat nemen”, zegt Hemel. Lubbers van Bureau RMC: “Meer wonen. Veel meer wonen. De commerciële ruimten die vrijkomen, zullen voor een groot deel worden ingenomen door woningen.” Gertjan Slob van Locatus: “Woongebieden zullen oprukken richting het centrum van de stad. Het echte centrum zal er nog steeds zijn, maar het zal gemengder zijn dan het nu is.”

Het artikel over de binnenstad in 2030 is hier te lezen. Nog geen member, kijk dan hier.

Reacties 3


Olaf Busch 14 sep, 17:20

Je kunt ook gewoon en keihard zeggen dat voor veel kleinere en middelgrote binnensteden het einde aanstaande is. De grens aan uitbreiding van de horeca is in veel gevallen bereikt. Het indikken van het winkelaanbod houdt ook een keer op. Op een gegeven moment is het aanbod te klein om nog mensen te trekken, dus verdwijnt het restant. En ja, dan hou je alleen nog omzetten naar wonen over. Niet altijd makkelijk bij jaren 70-90 panden die puur voor grotere winkels gemaakt zijn. Daar moet geld bij. Toekomst van de binnensteden? Alleen de hele grote en de kleine met een bijzonder speciaal verhaal blijven over.


Herman Ruijter 15 sep, 07:37

Het gaat ook om het totaalplaatje wat je als binnenstad te bieden hebt. Bedelaars, krant-abonnement verkopers , parkeertarieven van meer dan 25€ per dag, scheurende scooters door je straat helpen daar natuurlijk niet aan mee. Een goed horeca-aanbod , goede branchering , innovatieve winkelformules , bakkerij,slagerij en minisupermarkt in je stadscentrum ,wel.


Reinder Koornstra 20 sep, 15:12

Het aanbod in ‘Shopping Goods’, zoals mode, wordt steeds minder én eenvormiger. Dat aanbod wordt overgenomen door ‘boodschappenwinkels’. Door beide ontwikkelingen wordt het ‘shopping’ karakter nóg meer aangetast!
Kortom, als die stadscentra niet snel meer op shopping worden gericht, devalueren ze tot boodschappencentra voor de wijkbewoners!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!