Drogisterij verliest monopolie op verkoop zelfzorgmedicijnen
Gepubliceerd op 9 november 2004 om 00:00
Als gevolg van de nieuwe Wet op de Geneesmiddelen zal de verkoop van receptvrije geneesmiddelen toenemen, evenals het aantal commercials voor deze producten. Het gebruik van deze zogenoemde zelfzorggeneesmiddelen is de afgelopen jaren reeds gestegen: inmiddels maken deze producten 19% van de totale consumptie van geneesmiddelen uit. Er wordt jaarlijks per hoofd van de bevolking zo`n 32 euro aan besteed en het percentage Nederlanders dat receptvrije geneesmiddelen gebruikt is tussen 1997 en 2002 met 5,5% gestegen tot 37,4%. Een van de belangrijkste onderdelen van de nieuwe wet, die in de tweede helft van 2005 definitief van kracht zal zijn, is dat het wettelijke monopolie van drogisterijen zal verdwijnen. Hoewel de drogisterijen soms claimen dat de consument behoefte heeft aan deskundig advies over de producten, blijkt dat in de praktijk niet zo te zijn: uit onderzoek blijkt dat bij slechts 24% van de aankopen advies wordt gevraagd. Naar verwachting zullen vooral supermarkten en benzinestations zich storten op de verkoop van zelfzorggeneesmiddelen. Dat kan op termijn het einde betekenen van (met name kleinere) drogisterijen.
Reacties 0