Heinz, Costco en Amazon zijn drie merken met uitzonderlijke klanttevredenheid
Gepubliceerd op 9 november 2004 om 00:00
Een aantal bedrijven springt er uit als het gaat om klanttevredenheid. Volgens de American Customer Satisfaction Index, een meetsysteem dat de resultaten in zeven branches, 40 industrieen en 200 bedrijven in kaart brengt, zijn Heinz, Costco en Amazon.com voorbeelden van bedrijven met een grote klanttevredenheid. Bij Heinz komt dat doordat tomatenketchup een populair en vertrouwd merk is met een verpakking die voor alle typen gebruikers handig is en omdat consumenten die niet van ketchup houden het product simpelweg niet kopen. Liefhebbers hebben weinig reden om over te stappen op een ander merk. Costco is succesvol doordat de supermarktketen van alle productcategorieen alleen A-merken in het assortiment opneemt. Dat drukt de kosten en de consument weet precies wat hij kan verwachten. Amazon springt eruit door zijn snelle en foutloze afwerking van bestellingen. Sommige productcategorieen bereiken makkelijker klanttevredenheid dan andere. Frisdrank, producten voor persoonlijke verzorging en huishoudelijke apparatuur zijn artikelen met een hoge klantentrouw. Telecombedrijven en luchtvaartmaatschappijen scoren juist laag.
Reacties 0